Berlingske Business

Magtbalancen er forskudt på Esplanaden

Lukningen af Lindøværftet markerer, at der er slut med sentimentalitet på Esplanaden, siger professor med indgående kendskab til A.P. Møller-Mærsk.

I en økonomisk krisetid kan man som skibsreder ikke være sentimental eller tage hensyn til fædrekærlighed. Heller ikke når man er 96 år, hedder Mærsk Mc-Kinney Møller og frem til dato stædigt har kæmpet for at holde sin fars værk, Lindøværftet, i live. Det er årsagen til, at koncernen A.P. Møller Mærsk i dag har meddelt, at man må lukke Lindøværftet med virkning fra 2012, mener professor i virksomhedshistorie Ole Lange.

- Mærsk Mc-Kinney Møller har holdt Lindøværftet i live af sentimentale grunde. Det var egentlig hans far, der startede værftet, og han har siden holdt fast i, at det skulle fortsætte. Da A.P. Møller-Mærsk er trængt på andre områder, er han nu blevet overbevist, siger Ole Lange og uddyber:

- Jeg vil tro, at magtbalancen på Esplanaden er blevet forskudt. Hr. Møller er trods alt 96 år, og han er formentlig ikke i stand til på samme måde at kunne manifestere sig, som han kunne tidligere. Der er, efter alt at dømme, sket det, at den nye administrerende direktør, Nils Smedegaard Andersen, har fået overbevist ham om, at der ikke er noget at gøre. Hvis det ikke blev lukket nu, ville det være et spørgsmål om tid, mener historieprofessoren.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen