Berlingske Business

»Magasin er temmelig gammeldags, det har brug for et løft«

Det var en historisk dag for det over 130 år gamle stormagasin, Magasin, da formanden i går takkede af, og stormagasinet går en ny æra i møde på islandske hænder.

De var der allesammen - Magasins nye islandske ejere - da den afgående formand Henrik Wedell-Wedellsborg på en ekstraordinær generalforsamling i Magasin officielt takkede af.

Magasin har i stormagasinets 136-årige historie altid været danskejet, og det går nu over på islandske hænder i det islandske købskonsortium bestående af detailgiganten Baugur Group, investeringsbanken Straumur Investment Bank og B2B Holdings, der bl.a ejer Dominos Pizza i Danmark og Island. Det islandske købskonsortium ejer i dag 72 pct. af aktierne i Magasin, og Henrik Wedell-Wedellsborg opfordrede i går aktionærene til at sælge, da de nye islandske ejere ønsker at købe mindst 90 pct. af aktierne, så Magasin kan afnoteres fra Fondsbørsen.

18 afgørende måneder
»Vi får rigtig travlt her i Magasin, for der skal gøres meget. Ledelsen har brug for arbejdsro, og det har man ikke, når man er børsnoteret,« siger administrerende direktør og medejer af Baugur Group, Jon Asgeir Johannesson, som i går blev valgt til bestyrelsesformand i Magasin.

Og de første 18 måneder bliver ifølge Jon Asgeir Johannesson afgørende for Magasins turnaround.

»Det bliver ikke let, men vi har erfaringen fra vores 1.400 butikker og varehuse, og jeg tror derfor, at det vil lykkes at vende Magasins nedadgående retning,« siger Jon Asgeir Johannesson.

De næste tre måneder vil Jon Asgeir Johannesson komme til Danmark mindst en gang om ugen for i samarbejde med Magasin-direktør, Peter Husum, at sikre, at forandringerne i det gamle stormagasin bliver gennemført.

Jon Asgeir Johannesson bor i dag skiftevis i London og på Island sammen med konen Ingibjörg Palmadottir, som sad ved hans side på generalforsamlingen i går. Ingibjörg Palmadottir, som sidder i Baugur Groups bestyrelse, er datter af mangemillionæren og grundlæggeren af stormagasinkæden Hagkaup, Palme Jonsson, som i 1998 fusionerede sit selskab med Baugur Group. Og parret var dybt enige i, at der skal smøges ærmer op for at løfte Magasin.

»Magasin er temmelig gammeldags, det har brug for et løft,« siger Ingibjörg Palmadottir.

Jon er primus motor
Jon Asgeir Johannesson er kendt for at være idémageren, der er god til at spotte muligheder, og han er derfor i samarbejde med faderen Johannes Jonsson, som også indtræder i Magasins bestyrelse, primus motor i Baugur Groups succeshistorie, der for 12 år siden startede med en kassekredit på 100.000 kr., og som i dag omsætter for godt 16 mia. kr. Og Jon Asgeir Johannesson gik allerede i går under generalforsamlingen i gang med at udtænke nye strategier for Magasin.

»Jeg har masser af ideer, og jeg sad netop og tænkte på, at dette lokale, som vi holder generalforsamling i, sagtens kunne benyttes til restaurant,« sagde Jon Asgeri Johannesson.

Magasins nu tidligere formand, Henrik Wedell-Wedellsborg, brugte i går lejligheden til at tømme posen efter mange års hård medfart i pressen.

»Det er det rene vrøvl, at der har været magtkampe i Magasin. Alt, hvad der er sket, er sket i nøje overensstemmelse med aktionærerne,« sagde Henrik Wedell-Wedellsborg.

Fnys på stolerækken
Flere aktionærer fnyste på stolerækkerne af formanden, og flere mente, at han skulle have trådt helt ud af bestyrelsen. Men Henrik Wedell-Wedellsborg fortsætter i en overgangsperiode som menigt medlem af bestyrelsen. Henrik Wedell-Wedellsborg har siddet i Magasins bestyrelse i 20 år - de sidste seks år som formand. En post, der har været udskældt i takt med, at Magasins underskud er vokset år for år, og syv direktører de sidste fire år er gået ud og ind af svingdøren. Det skal Magasins nye direktør, Peter Husum, som er fløjet ind fra Singapore og de nye islandske ejere nu råde bod på.

I år ventes Magasin at komme ud med et underskud på mellem 75 og 125 mio. kr. I næste uge fremsendes købstilbud til Magasins aktionærer, og Henrik Wedell-Wedellsborg har vist sit gode eksempel ved selv at sælge sine ti Magasin-aktier.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen