Berlingske Business
12:08Lundbeck og Genmab i yderpositioner i fladt dansk marked

Mærkevarer udgør en stor del af børns ordforråd

Op mod en fjerdedel af 5-7-åriges ordforråd består af navne på mærkevarer som Lego, Kellogs og Coca-Cola, anslår professor på baggrund af ny undersøgelse.

Mærkevarenavne som Lego og Barbie er efterhånden lige så indarbejdede i de mindste børns sprog som leverpostej og bananer.

Børn helt ned i femårsalderen viser et imponerende kendskab til mærker, viser en omfattende undersøgelse af børn som forbrugere fra Forum for Reklameforskning på Handelshøjskolen i København.

Resultaterne, der blev fremlagt på et pressemøde tirsdag, bygger på interview med 2830 børn og unge, og forskerne har blandt andet fokuseret på børnenes mærkevarekendskab inden for de fire varegrupper morgenmad, sportstøj, mobiltelefoner og sodavand.

For eksempel svarer 95 procent af de 5-7 årige, at de kender mærket Kellogg's Cornflakes - 96,8 procent inden for samme aldersgruppe kender Coca-Cola.

Mange genkender altså mærkevarer, allerede inden de begynder at læse.

- Mit gæt er, at børn i den aldersgruppe har et almindeligt ordforråd på omkring 1.000 ord. Dertil kan man så lægge 200-300 mærkevareord, siger professor ved Forum for Reklameforskning Flemming Hansen til Ritzau.

Han mener dels, at virksomheder kan bruge undersøgelsen til at justere deres markedsføring, dels at forældre kan gøre sig klart, hvor stor en rolle mærker spiller i børnenes hverdag.

- Alle mennesker finder på et tidspunkt ud af, at det er nødvendigt at være kritisk. Tidligere var mærkevarer ikke meget udbredte, men som verden er skruet sammen i dag, er der måske brug for, at børnene lærer at være kritiske på et tidligere tidspunkt, siger Flemming Hansen.

Mærkevarekendskabet udgør kun et lille hjørne af Forum for Reklameforsknings undersøgelse, der har fået navnet "Børns opvækst som forbrugere". Ifølge forfatterne er det første gang i Danmark, der samlet bliver sat tal på børn og unges forbrug, økonomi, spisevaner, medievaner, fritidsaktiviteter m.m.

Lederen af forummet på Handelshøjskolen, Jens Carsten Nielsen, lægger ikke skjul på, at rapporten primært er tænkt som et redskab til erhvervslivet. Med det udgangspunkt finder han det særdeles opsigtsvækkende, at der i dag er direkte adgang til børn som selvstændige forbrugere uden om de voksne, fordi selv de helt mindste børn er storbrugere af kabel-tv, computer, radio, og telefoner.

I dag har flere end hver tredje 5-7 årige tv på sit eget værelse, og flere og flere får det i løbet af de næste leveår.

Fra det 11. år får næsten hver fjerde sin egen mobiltelefon, og hver femte får egen computer.

- Udviklingen går forbløffende stærkt, når børnene kan kommunikere med hele verden. Det er en globalisering af børneværelset, og børnene er blevet selvstændige forbrugere med egne midler, fastslår Jens Carsten Nielsen med henvisning til, at børn hurtigt får betydelige rådighedsbeløb.

Fra det 13. år tjener mange børn deres egne penge ved siden af lommepengene, og interviewundersøgelsen fortæller, at børn i 13-14 års alderen har langt over 1000 kroner til forbrug hver eneste måned.

- Et løst overslag for økonomien hos børn mellem 13 og 18 år er, at de samlet har 10 mia. kroner til forbrug om året. Det er altså et anseligt beløb, siger en af forfatterne på rapporten, forskningsassistent Jens Halling.

Jurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup er overrasket over tallene.

- De er tankevækkende og understreger netop, at der fortsat er behov for at regulere på området, så markedsføringen kan ske inden for rimelige og afgrænsede former. Eksempelvis som det sker ved reglerne for reklameblokke omkring børneprogrammer, siger hun og fortsætter: - Forældrene har også et ansvar for at forklare børnene, hvad reklamer er, og hvad formålet med dem er, så børnene opbygger en kritisk sans over for dem.

Hun understreger dog også, at det er vigtigt, de erhvervsdrivende er opmærksomme på, at der gælder særlige regler for markedsføring over for børn. De skal selvfølgelig overholdes.

Lektor i pædagogik på Danmarks Pædagogiske Universitet Niels Kryger mener dog ikke, forældrene skal være nervøse.

- Det er en del af vores samfund, at det at bruge tid sammen i familien også i vidt omfang handler om at forbruge. Det virker gennemgående som om, at børnene blot forsøger at gribe fat i det, og det er ikke noget, jeg er generelt bekymret for, siger Niels Kryger.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen