Berlingske Business

Mælkebønder på pinebænken

Med den lave dollarkurs og priskrigen på mælk går Arlas mælkeproducenter en hård tid i møde, da afregningsprisen falder.

Arlas mælkeproducenter, der i forvejen har svært ved at få økonomien til at hænge sammen, bliver nu for alvor spændt fast på pinebænken.

Priskrigen på mælk vil betyde, at Arla taber mange penge i Danmark. Og det får konsekvenser i form af lavere afregningspris til landmændene.

»Det kan berøre vores afregningspris til mælkeproducenterne. Priskrigen i detailhandelen kommer ikke bag på os, når en række lavprisbutikker er under opførelse. Og det øger konkurrencen,« siger formanden for Arla, gårdejer Knud Erik Jensen.

Blandt andet rykker tyske Lidl snart ind og åbner lavprisbutikker i Danmark. Samtidig er Coop Danmark og Dansk Supermarked i fuld færd med at bygge nye Fakta- og Nettobutikker.

Ovenikøbet har Arla netop meddelt, at der kan blive behov for yderligere sænkning af aconto-prisen til landmændene. Baggrunden er, at den lave dollarkurs rammer Arla Foods' milliardstore eksport med »en sådan kraft, at mælkeprisen kan komme under yderligere pres«, som der står i Arlas ugentlige informationsbrev.

Arla Foods' bestyrelse budgetterede i december med en afregningspris til landmændene på 2,41 kr. pr. liter leveret mælk. Og den pris kommer ikke til at holde, som situationen er nu.

Ud af en samlet global omsætning på godt 50 mia. kr. sælger Arla for 10 mia. kr. mælk, ost, yoghurt og smør i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen