Berlingske Business

MACH Dan Net tror på mammutvækst

Teleselskaberne vil give stadig flere af deres spændende opgaver fra sig til underleverandører, og derfor venter det tidligere TDC-selskab MACH Dan net at få gevinst. Omsætningen skal fordobles på tre år.

Et tidligere TDC-selskab med en tidligere TDC-topboss ved roret. Det giver stor vækst, siger chefen Lars Torpe Christoffersen. Vi taler om selskabet Mach Dan Net, som TDC solgte fra i sensommeren med et provenu på 1,2 milliard kroner.

Nu har Lars Torpe gennemført 100 dages forberedelse til fremtiden, og den skal blive guldrandet for MACH Dan Net.

»Mængden af mobiltelefonkunder stiger voldsomt, det samme gør de tjenester og teknologier, der bruges til mobiltelefoni, så vi venter meget stor vækst de næste år,« siger Lars Torpe Christoffersen.

Han var kilden til både forvirring og kritik, da han til TDCs store overraskelse forlod den næsthøjeste chefstol i TDC i forbindelse med salget af Dan Net til MACH. For dels havde han siddet som bestyrelsesformand for Dan Net i fire år under TDC-ejerskabet, dels havde han selv forhandlet dele af salget hjem.

TDC-bossen Henning Dyremose gav Torpe en kold skulder ved hans afgang.

Fokus på outsourcing
I dag har Lars Torpe Christoffersen det herligt som chef for et markant mindre selskab. Fusionen af MACH og Dan Net resulterede i et hovedsæde i Birkerød med 400 medarbejdere.

MACH Dan Net arbejder på de indre linier i telebranchen. De udvikler løsninger, der gør teleselskaberne i stand til at afregne mobilkundernes opkald i udlandet. Desuden driver MACH Dan Net en stribe tjenester for andre teleselskaber, der outsourcer opgaver til MACH Dan Net. I dag udgør disse to områder hver halvdelen af selskabets samlede omsætning på omkring én milliard kroner, men Lars Torpe vil øge mængden af outsourcingordrer, så de udgør 80 procent af hele virksomhedens drift.

Varsler flere opkøb
Lars Torpe har desuden sat fokus på udvikling af nye produkter, og her skal ingen være foran MACH Dan Net, siger han. Det kan være løsninger, der giver ens telepriser på tværs af landegrænser. De tab, teleselskaberne vil opleve ved et fald i de ellers skyhøje afregninger, skal kompenseres af stigende forbrug.

»Nærved halvdelen af telekunderne er bekymrede for at bruge deres mobil i udlandet af frygt for høje regninger,« siger han som begrundelse.

Så Lars Torpes mål for 2008, hvor han har sat et flag at arbejde frem imod, er at fordoble omsætningen, øge indtjeningen fra outsourcing markant og samtidig øge kundetilfredsheden - og her taler vi om de store teleselskabers gunst - med fem procent om året.

Udfordringerne er der nok af, mener Lars Torpe:

»Vi har otte konkurrenter, og desuden skal vi måske forvente, at teleselskaberne vil se på, om de kan drive deres tjenester selv, i stedet for outsourcing.«

Han varsler et stigende tilkøb af nye virksomheder. Faktisk venter han, at stigningen i omsætning for 600 millioner svenske kroners vedkommende vil blive hentet fra nye virksomheder, der skal indlemmes i MACH Dan Net.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen