Berlingske Business

Lyngby Storcenter en sikker vinder

Lyngby Storcenter en sikker vinder - 1
Med en årlig omsætning på 57.000 kr. pr. kvadratmeter butiksareal var Lyngby Storcenter det bedst kørende i 2002.<br>Foto: Liselotte Sabroe

Lyngby Storcenter er i en klasse for sig med et særdeles købedygtigt kundeunderlag. I Hundige gør den lokale Bilka, som er Danmarks største butik, udslaget. City 2 halter bagefter i analyse på nøgletal, men Steen & Strøm, som driver centret, mener, tallene ikke er retvisende.

Ingen over og ingen ved siden af Lyngby Storcenter. Sådan lyder konklusionen, når man sammenligner de afgørende nøgletal for de største butikscentre herhjemme.

Det viser en undersøgelse af det danske storcenter-landskab, som det ser ud, før det gigantiske Fields i dag smækker dørene op og alene på åbningsdagen ventes at trække 150.000 kunder til Ørestaden.

Det bedst kørende center finder man så afgjort i Lyngby, hvor storcentret med en omsætning på 57.000 kr. for hver kvadratmeter butiksareal ligger flere længder foran andre veldrevne og succesrige centre som eksempelvis Hundige Storcenter og Kolding Storcenter.

»Lyngby Storcenter nyder godt af beliggenheden med en særdeles købedygtig kundekreds i oplandet. I Lyngby har du udover storcentret også Magasin og et levende handelsliv på Lyngby Hovedgade. På den måde er bymidten i Lyngby i dag det eneste alternativ til et besøg i Københavns City,« siger direktør Per Nyborg fra Institut for Centerplanlægning (ICP), der med års erfaring som konsulent har fulgt de danske storcentre tæt.

Analysen bygger på 2002-tal. Efter den seneste udvidelse vil Lyngby Storcenter næppe ligge helt så markant højt, selv om centret stadig vil være i toppen i en sammenligning.

Fisketorvet og Hundige i midten
Når det gælder omsætningen i forhold til centrets størrelse, ligger Fisketorvet og Hundige Storcenter i en mellemgruppe sammen med provinsens største butikscentre, Kolding Storcenter og Rosengårdscentret i Odense. City 2 i Taastrup ligger noget bagefter på den absolutte sidsteplads af de seks centre som indgår i analysen, hvor tallene bygger på materiale fra ICP.

»Da man planlagde City 2 i 1970erne, var det ud fra en anden horisont. Oprindeligt var det planen, at der skulle bo omkring 100.000 mennesker omkring,« siger Per Nyborg.

Selv om omsætningen per kvadratmeter er et ret så afgørende nøgletal i en sammenligning mellem centrene, skal man dog tage tallet med en vis varsomhed.

Ser man eksempelvis nærmere på Hundige Storcenter, er det præget af, at centrets Bilka er Danmarks største butik. Det er selvsagt med til at sætte omsætningen i vejret. 40 procent af omsætningen kommer fra dagligvarer.

Steen & Strøm: City 2 går godt
Som operatør er Steen & Strøm, der er markedsleder herhjemme, repræsenteret i både top, mellemgruppe og bund. Af de seks centre i analysen driver Steen og Strøm de tre, nemlig Lyngby Storcenter, Kolding Storcenter og City 2.

Mens marketingdirektør Claus Tüchsen, Steen & Strøm, mener, at topplaceringen til Lyngby Storcenter er ganske retvisende, vil han ikke acceptere, at det skulle stå så galt til med City 2, som tallene antyder.

»Når du ser på specialvarehandlen, så går det faktisk rigtig godt i City 2, men dermed ikke sagt, at der ikke er potentiale til at udvikle salget yderligere,« siger han.

Herudover peger Claus Tüchsen på, at megabutikker som Bauhaus og Electronic World fylder meget i City 2, og de har store gangarealer i butikken. Det samme har Magasin. I andre centre vil dette areal være en del af fællesarealet, som ikke tæller med, når man opgør salgsarealet, og derfor giver tallet ikke det helt korrekte billede.

Fisketorvet fik kunders pris
Herudover er City 2 formentlig præget af, at centret huser en stor Kvickly Xtra, altså det tidligere Obs, som i årevis har været et smertensbarn for først FDB og siden Coop Danmark.

Claus Tüchsens pointe om, at City 2 absolut ikke er kørt helt agterud, understøttes delvis af den seneste kåring af Danmarks bedste storcenter. I efteråret 2003 var det Fisketorvet, som løb med titlen. City 2, Rosengårdcentret og Kolding Storcenter besatte de nærmeste pladser.

Udover et stort udbud af butikker er en af City 2s store kvaliteter, at der er parkeringspladser nok. Netop parkeringspladserne ser ud til kun at være et problem for de centralt placerede centre som Frederiksberg Centret og Amager Centret.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen