Berlingske Business
17:16

Lundbecks nye lykkepiller tager over

Salget af Lundbecks nye lykkepille Cipralex vokser nu mere, end salget af den gamle konkurrenceudsatte Cipramil falder. Ledelsen spår imidlertid omsætningsfald i år på grund af valuta, fortsat konkurrence fra kopiproducenter og prispres.

Medicinalkoncernen H. Lundbeck begyndte sidste år for alvor at skifte de gamle konkurrenceudsatte lykkepiller Cipramil/Celexa ud med den nye og patentbeskyttede version Cipralex/Lexapro.

I 2003 faldt salget af de gamle piller med halvanden milliard kr., som følge af de mange konkurrerende kopipræparater. Til gengæld er salget af de nye antidepressiver steget med 1,7 milliarder, og de bidrog således med næsten halvdelen af stigningen i koncernomsætningen, der kom tæt på de ti milliarder.

»Jeg er godt tilfreds med udviklingen for de nye piller. Der er nogen, der har troet, at det gik dårligt i Europa. Men det er ikke tilfældet. Vi er kommet senere i gang, fordi vi ikke har kunnet få færdiggjort forhandlinger med myndighederne. Men når vi først kommer ind på et marked, viser det sig, at modtagelsen er gangske positiv. I USA går det meget, meget flot, og i de helt nye markedet, vi kommer ind på i Europa, går det præcis ligeså godt. F.eks. i Italien og Tyskland, hvor vi er kommet ind for få måneder siden,« siger Lundbecks adm. direktør Claus Bræstrup.

I fjerde kvartal 2003 udgjorde de nye lykkepiller en tredjedel af Luncbecks koncernomsætning mod en tiende del et år tidligere. De gamle pilles andel af koncernomsætningen er i samme periode faldet fra cirka 80 pct. til halvdelen af koncernens salg.

Lav dollarkurs
De eneste steder, hvor man har svært ved at sluge de nye lykkepiller, er England og Sverige, hvor Lundbeck først forsøgte sig - men ikke var helt klar med alle de nødvendige data til myndighederne.

Trods fremgangen for de nye piller og det forhold, at antidepressiver nu også bruges i behandling af angst, tror koncernledelsen ikke at det bliver i år at Lundbeck runder de ti milliarder i omsætning.

Den lave dollarkurs, den intense konkurrence fra kopiproducenter og europæiske sundhedsmyndigheder, der presser på for lavere medicinpriser, betyder, at koncernledelsen regner med lavere salg i år end i 2003.

»Men jeg er tilfreds med, at vi kan melde ud, at vi i 2004 kan fastholde det samme primære resultat som i 2003 - til trods for den meget heftige kopikonkurrence,« siger Claus Bræstrup.

400 mio. kr. fra Merck
Medicinalkoncernen fik sidste år et driftsresultat på 2,1 milliarder kr. Men heri skjuler der sig en hensættelse på 287 mio. kr. i forbindelse med en større fyringsrunde i efteråret.

Ser man bort fra det, venter Claus Bræstrup i realiteten også et fald i det primære resultat i år.

»Men tallet bliver alligevel højere i år, fordi vi kan lægge 400 mio. kr. oveni fra en aftale med Merck,« siger Claus Bræstrup.

Lundbeck koncernens årsregnskab for 2003 var nøjagtig som forudsagt af ledelsen i november, og overraskede ikke aktiemarkedet og analytikere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen