Berlingske Business

Lundbecks driftsoverskud faldt

Trods en øget omsætning fik lykkepilleproducenten Lundbeck et mindre overskud af den primære drift i 2003 i forhold til det foregående år. Omsætningen voksede med fem procent til 9,94 milliarder kroner. Men resultatet af den primære drift faldt med ti procent til 2,1 milliarer kroner. Årets nettoresultat endte dog efter en fremgang på otte procent på 1,37 milliarder kroner.

Det var især salget af den nye lykkepille, Cipralex, der trak omsætningen frem. Omsætningen af Cipralex voksede med 729 procent til 645 millioner kroner. Omsætningen af et andet af koncernens nye lægemidler, Ebixa mod Alzheimer, steg med 893 procent, men bidrager kun med 286 millioner kroner til omsætningen.

Til gengæld faldt omsætningen af den "gamle" lykkepille, Cipramil, med 16 procent. Den står dog fortsat for en langt større del af omsætningen, 4,3 milliarder kroner, end sin afløser. Og Cipramil er fortsat det mest solgte blandt Lundbecks produkter.

Lundbeck skriver i sit regnskab, at selskabet gennemgår en omstilling.

- Vi er i fuld gang med at introducere to nye lægemidler - Cipralex til behandling af depression og Ebixa til behandling af Alzheimers sygdom. Samtidig er Cipramil, der bragte Lundbeck ind i det 21. århundrede, under intens konkurrence fra kopipræparater, skriver koncernchef Claus Bræstrup.

Lundbeck har sænket sine forventninger til fremtiden i forhold til det seneste kvartalsregnskab fra 2003. Nu forventer selskabet et fald i omsætningen i forhold til 2003. Men resultatet af den primære drift forventes fortsat at ligge på niveau med 2003.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen