Berlingske Business

Lundbeck-piller i modvind i internationale medier

En ny undersøgelse konkluderer, at Lundbecks Cipralex ikke er bedre end forgængeren Cipramil. Lundbeck afviser konklusionen.

Lundbecks Cipralex, afløser for den ekstremt succesfulde lykkepille Cipramil, er ikke så meget bedre end Cipramil, at den er prisforskellen værd.

Det konkluderer en svensk og en australsk forsker, Staffan Svensson fra Afdeling for Klinisk Farmakologi ved Sahlgrens Universitetshospital og Peter R. Mansfield fra organisationen Healthy Skepticism i Australien.

»På baggrund af det materiale, som er tilgængeligt for os er fabrikantens påstand om, at escitalopram (Cipralex, red.) er bedre end citalopram (Cipramil, red.) udokumenteret, konkluderer de to forskere i årets første udgave af fagtidsskriftet Psychoterapy and Psychosomatics.

Lundbeck har hidtil hentet over 80 procent af koncernomsætningen på salg af Cipramil. Nu er koncernen i gang med lanceringen af Cipralex i en global manøvre, der skal få lægerne til at udskrive den nye lykkepille i stedet for langt billigere kopier af Cipramil, som har mistet patent.

Undersøgelsen citeres på Reuters, Forbes og andre nyhedsbureauer og er dermed en kommunikationsmæssig udfordring for koncernen.

»Vi er ikke enige med forskerne. Vores data viser konsistent, at Cipralex er bedre end Cipramil. Og vi har farmakologiske forklaringer på, hvorfor det ene stof er bedre end det andet,« siger Anders Gersel Pedersen.

Hvordan kan det så være, at der åbenbart ses så forskelligt på det her?

»Det er ikke anderledes end ved ethvert andet lægemiddel. Der vil altid være en debat om, hvorvidt man skal bruge det ene eller det andet. Fordelen ved Cipralex er klar. Og jo flere data vi får, desto mere sikre er vi«.

Men har I lavet en »head-to-head- trial«, en direkte sammenligning, af de to stoffer?

»Vi har adskillige kontrollerede undersøgelser, hvor der både indgår Cipramil, placebo (et uvirksomt stof, red.) og Cipralex. De viser samstemmende, at Cipralex er bedre Cipramil. Man kan altid diskutere, om den forskel, man finder er en, som en myndighed eller en persongruppe vi betaler x kroner eller y kroner for«.

Hvad har I gjort for at komme i kontakt med forskerne efter offentliggørelsen?

»Intet. Det er ikke folk, som primært arbejder med depression eller psykofarmakologi, så det er ikke folk, vi normalt har relation til«.

Måske har de en pointe?

»Nej. Det kan jeg ikke se ud af det, de har skrevet. De har plukket data i forskellige sammenhænge, og det har de så kigget på«.

Men det er jo ret afgørende for Lundbeck, at I formår at overbevise markedet om, at der er en forskel på de to produkter, der gør det værd at betale mere for det ene end for det andet?

»Ja, men det mener jeg også godt, at vi kan,« siger Anders Gersel Pedersen.

Cipralex er ikke det eneste nye lægemiddel, som Lundbeck forsvarer heftigt for tiden. Tirsdag blev koncernens nye Alzheimersmiddel, Ebixa, afvist for anden gang af de skotske sundhedsmyndigheder (SMC), der vurderede, at Ebixas virkning ikke står mål med prisen.

Lundbeck aktien faldt i går 0,9 procent til kurs 107 på Københavns Fondsbørs.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen