Berlingske Business

Lukkelovsudspil deler DH&S

Dansk Handel og Service arbejder på at nå frem til et fælles holdning til lukkeloven. Udmeldingen fra DSK og andre medlemsorganisationer kan meget vel spolere det initiativ.

De Samvirkende Købmænd (DSK) er gået i udbrud sammen med flere andre medlemmer af Dansk Handel og Service (DH&S).

I stedet for at arbejde for en fælles holdning til lukkeloven internt i DH&S, har DSK dannet fælles front med flere lønmodtagerorganisationer og Coop Danmark.

Det har resulteret i en fælles indstilling til en ny lukkelov, som harmonerer meget dårligt med DH&S' forsøg på at gøre op med organisationens passive indstilling til lukkeloven.

»Jeg håber ikke, at det her udspil kaster grus i maskineriet. For jeg vil gerne have, at den samlede danske handel står stærkt og kan blive enige,« siger Søren B. Henriksen, adm. direktør i Dansk handel og Service. Han forklarer, at bestyrelsen i Dansk Handel og Service for første gang har nedsat en arbejdsgruppe, der arbejder på at finde en model, som kan samle yderpunkterne i diskussionen om lukkeloven.

I den arbejdsgruppe er både Dansk Supermarked, der går ind for en total liberalisering af lukkeloven, og De Samvirkende Købmænd repræsenteret.

»Vi er ikke gået ind i arbejdsgruppen med henblik på et langstrakt forløb, hvor alle aktører i dansk detailhandel til sidst skulle blive enige. Der er intet nyt i, at Dansk Handel og Service må forholde sig neutralt til lukkelovsdiskussionen. Det nye vil være, hvis de skal til at blande sig i den,« siger John Wagner, adm. direktør i DSK.

Han mener ikke, at købmændene modarbejder bestræbelserne på at opnå enighed i deres egen arbejdsgiver- og erhvervsorganisation.

»Vi har meget klart sagt, hvor vores smertegrænse går i forhold til en liberalisering af lukkeloven. Og den ligger meget langt fra, hvad et enkelt meget stort medlem mener,« siger John Wagner, med slet skjult henvisning til Dansk Supermarked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen