Berlingske Business
14:04Endnu en Uber-chef siger op

Lufthansa flyver mod bedre tider

Optimisme: Det tyske luftfartsselskab melder i modsætning til SAS om fremgang, skønt man fortsat har underskud på koncernregnskabet.

BERLIN

Mens SAS er i krise, meldte Lufthansa, det største europæiske medlem af den internationale Star Alliance, i går overraskende om fremgang på passagerområdet.

Det tyske luftfartsselskab har i første kvartal 2002 fået et overskud på driften på 12 millioner euro (90 mio. kr.), hvilket analytikere som f.eks. Uwe Weinreich fra HypoVereinsbank betegner som »meget, meget godt«. Aktiekursen i Frankfurt steg ved offentliggørelsen med mere end tre procent til 16,79.

Bag succesen ligger en ekstrem sparekurs efter terroren i USA 11. september, som førte til store fald i efterspørgslen på rejsemarkedet. Lufthansa skar ned på kapaciteten ved bl.a. at mindske antallet af afgange, lagde fly i mølpose, holdt dramatisk tilbage på investeringerne og gennemførte kraftige rationaliseringer. Dertil kom fleksible arbejdstidsmodeller og frivillig løntilbagegang hos personalet. I forvejen var der skåret ned på udgifterne og fundet alternative indtægtskilder - helt ned til fugtighedsservietterne, hvor indpakningen prydes af en bankreklame.

Samtidig er det - i modsætning til SAS - lykkedes Lufthansa at hverve de dyre erhvervskunder tilbage. Andelen af passagerer på første klasse og Business Class er igen på »det vante niveau«, hedder det. Også belægningsprocenten er steget med 2,8 til 71 procent. Dette er sket trods 11,4 pct. færre passagerer. I alt havde man 9,7 millioner rejsende. På fragtområdet - en vigtig indtægtskilde for Lufthansa - gik salget tilbage med 6,9 pct. målt i såkaldte tonkilometer, mens udnyttelsen steg med 2,6 til 68,4 pct.; denne fremgang skyldes især en drastisk nedsættelse af kapaciteten.

En øget efterspørgsel får nu selskabet til at sende en del af de parkerede fly i luften igen. Der bliver tale om »en forsigtig udvidelse«, fortrinsvis på interkontinentale ruter, hed det i går.

Træerne vokser dog ikke ind i himlen. Lufthansas koncernunderskud blev næsten fordoblet i januar kvartal til 186 mio. euro (1,4 mia. kr.) i forhold til samme tidsrum sidste år. Turbolensen i luftfartsbranchen er stadig så voldsom, at »en realistisk prognose« for resultatet i resten af 2002 »endnu ikke er mulig«, siger Lufthansa. Forudsat at der ikke sker nye økonomiske afbræk eller terrorangreb, regner man dog med »et tydeligt bedre operativt resultat end i 2001«, hvor nettounderskuddet var på over 633 mio. euro (4,7 mia. kr.).

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen