Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Lufthansa-chef: Vi har ryddet op

Det tyske Lufthansa fik et underskud på næsten en milliard euro sidste år, men regner med overskud i 2004 - og de tyske rejsebureauer får ingen provision fra september.

BERLIN: Lufthansa, det tyske luftfartsselskab, fik et underskud på næsten en milliard euro (7,5 mia. kr.) sidste år, men flyver mod et overskud i 2004, sagde koncernchef Wolfgang Mayrhuber i går i Frankfurt.

»Vi har sparet og ryddet op, skabt innovationer for kunderne og investeret i fremtiden. Lufthansa har klaret krisen, erklærede han.

Det dårlige tal for 2003 skyldes bl.a. Irak-krigen og lungesygdommen SARS, som fik omsætningen til at dale med seks procent til 16 milliarder euro (120 mia. kr.). Desuden kostede catering-datterselskabet LSG Sky Chef en del hovedbrud og penge. Der måtte afskrives 700 millioner euro (5,2 mia. kr.), og især problemer med det amerikanske marked har ført til problemer. Mange amerikanske selskaber skærer forplejningen om bord væk, og det kan mærkes i et cateringselskab, der i forvejen havde problemer med lønsomheden.

Irak-krigen og SARS gjorde også deres til, at charterselskabet Thomas Cook, som Lufthansa ejer 50 pct. af, fik et underskud.

Nul provision
Mayrhuber sætter sin lid til et forbedret økonomisk klima og en spareplan, der på to år skal sænke udgifterne med 1,2 milliarder euro (ni mia. kr.). 234 millioner euro er allerede hentet hjem. Lufthansa vil spare alene 100 millioner euro ved at afskaffe provisionsbetaling til tyske rejsebureauer. Fra september betaler selskabet ikke længere rejsebureauer for at sælge billetter. Rejsebureauerne, som tidligere fik op til ni pct. i provision, må i fremtiden opkræve et ekspeditionsgebyr hos kunden. Passageren har dog også mulighed for at købe sin billet på anden vis: »Internettet er vist kommet for at blive«, som Lufthansa i går bekendtgjorde i en annonce i Berlingske Tidende. Her lokkede man med »utroligt lave priser«, som bl.a. opnås ved, at mellemleddet springes over.

De europæiske strækninger giver fortsat ikke den store forretning, mens de givtige, interkontinentale ruter vokser med tocifrede procenttal. I alt er passagertallet steget med 8,3 pct. i februar. Lufthansa er dog forsigtig og udbetaler intet udbytte for 2003.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen