Berlingske Business

Lovforslag om optioner går imod dom i Højesteret

Ledende medarbejder har fået Højesterets medhold i, at han må tage sine aktieoptioner med sig. Men fremover sætter et lovforslag en stopper for denne mulighed.

Højesteret siger, at aktieoptioner er en del af lønnen - men det sætter et lovforslag fra beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen en stopper for.

Højesteretsdommen, der blev afsagt i går, giver en ledende funktionær i Novo Nordisk ret til at tage sine aktieoptioner med sig, selv om vedkommende har sagt sin stilling op.

Men hvis han ville have gjort det om et års tid, ville det ikke kunne have ladet sig gøre. Beskæftigelsesministerens lovforslag indebærer nemlig, at en medarbejder, der selv siger op, samtidig vinker farvel til sine aktieoptioner.

For Ledernes Hovedorganisation, der har ført sagen, er højesteretsdommen en sejr.

»Vi har mere end 100 medlemmer i en tilsvarende situation, og med højesteretsdommen i hånden vil jeg tro vi hurtigt kan få disse sager afgjort,« siger direktør Svend Askær, Ledernes Hovedorganisation.

Skabt klarhed
Beskæftigelsesministerens lovforslag, der ventes at træde i kraft 1. juli 2004, betyder på den anden side, at hvis en medarbejder fyres, så beholder vedkommende retten til aktieoptionerne. Dog med den undtagelse, at hvis medarbejderen misligeholder sin forpligtelser eller bliver bortvist, så ryger optionerne sig en tur.

»Nu har vi i hvertfald fået skabt så megen klarhed på området, at vi bedre kan rådgive vore medlemmer. I de eksisterende sager, er der således ingen tvivl om, at aktieoptioner er en del af lønnen,« siger Svend Askær.

»Fremover skal medlemmerne ikke betragte aktieoptioner som en del af lønnen. Typisk har folk sagt ja til lavere lønninger mod at få aktieoptioner, men det skal de ikke tænke på længere. Nu skal de forhandle sig frem til de lønninger, der gælder på markedet, og så tage imod aktieoptioner som en ekstra gevinst.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen