Berlingske Business

Løbende udskiftning sparer penge

Virksomheder og institutioner kan ofte med fordel skifte til IP-telefoni lidt efter lidt og begynde tidligere. Sådan lyder rådet fra en af de store, Alcatel.

Danske virksomheder og institutioner fokuserer især på en lavere telefonregning, når de i stigende omfang interesserer sig for IP-teknologien. Men arbejdsdagen kan også på andre måder gøres lettere med IP. Man skal bare ikke skifte alt ud på én gang.

»Telefoni via internet er ved at tage fat nu. Tæt ved 70 procent af alle de løsninger, vi leverer, indeholder IP-telefoni i et eller andet omfang. Mange har ikke afklaret behovet eller gjort sig klart, hvad det kan give dem, men de vil fremtidssikre deres indkøb,« siger Carsten Laursen, chef for erhvervsløsninger hos Alcatel.

Alcatel er en af de største leverandører på området, som dog domineres af netgiganten Cisco. Ideen er at bruge det datanet, som alligevel er der, til også at sende tale rundt.

Stor investering
»Det offentlige ligger langt fremme, og navnlig i forbindelse med de omdiskuterede kommunesammenlægninger indgår stort set overalt IP-telefoni. Det er en ret stor investering at skifte alt til IP-telefoni, og for mange er det en stor mundfuld. I mange situationer kan man dog høste 80 procent af gevinsten ved at nøjes med 40 procent af investeringen fra begyndelsen,« forklarer Carsten Laursen.

Han anbefaler klart ikke at skifte alt fra dag til dag, selv om Alcatel bestemt gerne vil sælge totale IP-løsninger. En glidende overgang vil også gøre sårbarheden mindre, og så er der det vægtige argument, at teknikken om to år vil koste det halve af i dag.

Flytter en virksomhed til nye lokaler, lyder anbefalingen at satse 100 procent på IP-telefoni fra starten, men i praksis har de fleste virksomheder allerede store investeringer, som gør det mere attraktivt med en glidende overgang.

IP a la carte
Navnlig de mellemstore virksomheder med 100-500 ansatte er aktivt søgende i øjeblikket, bredt fordelt på alle brancher.

»Nu køber man teknologien, fordi man ser fordelene, ikke for at vise omverdenen, at man ligger i front. Men det er stadig rimeligt dyrt. En særlig IP-telefon koster fra 1.000 til 5.000 kroner, men hardwarepriserne vil falde,« fastslår Alcatel-chefen.

Alcatel leverer både IP-telefoner og IP-software og samarbejder med PA Consulting om en »IP à la carte«-løsning, som indrettes efter den enkelte virksomheds behov. IP-teknologien giver mulighed for video- og audiokonferencer over computernettet, men det har alle ansatte måske ikke brug for. Nogle vil afskaffe telefonen helt og anvende såkaldte »softphones«, som flytter telefonens funktioner ind i PCen. Endnu andre ser muligheder for bedre kundebetjening ved, at oplysninger om kunden automatisk kan dukke op på skærmen hos medarbejderen, når kunden ringer. Systemerne kan sågar holde styr på, hvem kunden talte med sidste gang, og automatisk give den medarbejder opkaldet.

Ved at bruge internet-telefoni vil arbejdstelefonen kunne ringe hjemme, fordi man logger sig ind på telefonen og dermed automatisk får sit arbejdsnummer og alle de funktioner, som man normalt har ved sin arbejdsplads.

»Det arbejder vi selv med her hos Alcatel, og det virker i 90 procent af tiden. Ellers kan man stille sin IP-telefon om, så den ringer på privat- eller mobiltelefonen,« forklarer Carsten Laursen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen