Berlingske Business

Lindegaard isoleret i SAS

Alene: Vicekoncernchef Marie Ehrlings afgang fra SAS vækker ramaskrig i Sverige, hvor danske Jørgen Lindegaard spås en svær fremtid som ensom frontfigur i det skandinaviske flyselskab.

Selv om koncernchef Jørgen Lindegaard føler, at det første år som chef for SAS har været op ad bakke, skal han ikke forvente, at tingene bliver lettere den kommende tid i spidsen for det kriseramte luftfartsselskab.

Tirsdagens overraskende melding om, at selskabets højt respekterede, svenske vicekoncernchef Marie Ehrling forlader SAS, vækker bestyrtelse i Sverige, og både internt i flyselskabet og i svensk presse forudser man en svær fremtid for Jørgen Lindegaard, der har isoleret sig selv i forhold til specielt den svenske del af det fællesskandinaviske flyselskab. Således skriver Dagens Industri, det svenske svar på Dagbladet Børsen, i en sjældent set barsk leder, at Jørgen Lindegaard er det forkerte valg som topchef.

»Udtrykt diplomatisk så tror jeg ikke, at Lindegaard har styrket sin position i forhold til den svenske del af SAS,« siger Nicolas Fisher, formand for luftfartsfunktionærerne, den største enkeltorganisation i SAS Danmark.

Vedholdende spekulationer går på, at samarbejdsvanskeligheder mellem Lindegaard og Ehrling er den egentlige årsag til vicekoncernchefens afgang efter et opgør i SAS-ledelsen. Dråben, der fik bægeret til at flyde over, blev i så fald endnu en omstrukturering i SAS-koncernen, som var Lindegaards idé og ikke Ehrlings. En magtkamp, som kan komme til at forfølge den første danske chef i SAS-historien i et selskab med en svensk ejerandel på knap 45 pct., hvilket gennem en årrække har afstedkommet det uofficielle navn Svensk Alt Sammen.

Ehrlings farvel - blot ni uger efter kåringen som den mest magtfulde kvinde i svensk erhvervsliv - vurderes derfor til at blive et større problem for Lindegaard med ansvar for hele SAS-koncernen end for Ehrling, der har haft ansvaret for flyselskabet og var ansvarlig i forhold til de tre skandinaviske landes regeringer i luftfartsspørgsmål.

I den usædvanlig skarpe leder under titlen »Bestyrelsen valgte forkert adm. direktør« skriver Dagens Industri, at »spørgsmålet er, om ikke den nye bestyrelse skulle have valgt Marie Ehrling til at lede den store reorganisering i stedet for Jørgen Lindegaard, hvis erfaring fra flybranchen er lige så kort som hans tid i SAS.«

Det medarbejdervalgte medlem af bestyrelsen, svenske Ulla Gröntvedt, beklager afskeden med Ehrling, der særligt i Sverige har været ansigtet udadtil i en svær periode. På spørgsmålet om den 47-årige Marie Ehrling ville have været et bedre valg som øverste chef for SAS, svarer hun kort:

»Det valg har vi ikke i dag.«

Formanden for 2.400 medlemmer i SAS Tjenstemanns Forening under organisationen HTF, Sven Cahier, forudser et tomrum under Lindegaard med Ehrlings farvel efter 20 år i SAS.

»Lindegaards lederstil er moderne, hvilket vil sige, at han leder gennem andre mennesker. Det betyder, at han skal have folk omkring sig med et nøje kendskab til branchen, som Lindegaard ikke selv har i samme omfang. Derfor kan Ehrling efterlade et tomrum,« siger Sven Cahier.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Jørgen Lindegaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen