Berlingske Business

Lille julelys hos aktionærer

Det er for tidligt at fejre et opgør med aktieavancebeskatningens morads, mener direktør Claus W. Silfverberg fra Dansk Aktionærforening.

Claus W. Silfverberg, du må være en glad mand, nu hvor økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) har givet et halvt løfte om at gøre noget ved aktieavancebeskatningen?

»Jeg er forsigtig optimist. Vi har mange gange hørt fra konservative og Venstre, at de vil gøre noget ved det her, uden at der sket noget.«Ministeren sagde til alle landets bankdirektører forleden, at en god aktiekultur ligger ham meget på sinde. Hvorfor tror du så, at politikerne ikke har gjort noget ved det morads af beskatning på aktieområdet?

»Der har ikke været så mange stemmer i det tidligere. Men da folks pensionsopsparing vokser med otte-ni procent om året, er embedsmænd måske begyndt at fortælle politikerne, at der er flere stemmer i det.«Er det virkelig så svært for de private investorer at finde rundt i 100.000 kroners grænser, treårs regel og hvad det ellers hedder alt sammen?

»Vi har netop fået foretaget en Vilstrup-analyse, der viser, at den gennemsnitlige portefølje i Danmark er på 140.000 kr. Det dækker over en stor spredning, men der er del mennesker, der ligger omkring 100.000 kroners grænsen som på grund af årlig regulering er nået op næsten 130.000 kr.«De mange bankdirektører fik næsten julelys i øjnene, da de hørte, at ministeren vil gøre noget ved sagen - men tidligst i den næste folketingssamling. Får du også julelys i øjnene af ministerens løfte?

»Tjae. Lad os nu se, om det bliver til noget, og hvad der kommer ud af det. Der er to problemstillinger i det. Den ene er regelforenkling, mens den anden er procenterne. Hvis jeg skal få rigtig julelys i øjnene er det ikke nok med en regelforenkling.«Den her sag afslører vel nærmest, at der måske alligevel er noget, som Dansk Aktionærforening er enig med storbankerne om?

»Ha-ha. Ja, jeg må sige, at vi enige med storbankerne om, at aktieavancebeskatningen er helt urimelig kompliceret.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen