Berlingske Business

Lejligheder er en god investering

Lejligheder er i flere tilfælde både tre- og firedoblet i pris over de sidste ti år.

Lejlighed i København. På Østerbro, Nørrebro, Vesterbro, Christianshavn eller indre by. Det er en af de bedst tænkelige pengeanbringelser, man har kunnet foretage i Danmark.

Ikke bare gennem de sidste tre til fem år. Men konstant gennem de sidste ti år. Priserne er ikke alene fordoblet. De er tredoblet, eller endda firedoblet flere steder.

Beskedne 75 kvadratmeter koster nu 1,4 mio. kr. - mindst - i København. Endda 1,8 eller 2,0 mio. kr. flere steder. For ti år siden kunne samme lejlighed købes for under en halv mio. kr. Årsagen til denne priseksplosion er de samme som med huse. Renten er faldet osv.

Men med lejlighederne spiller nye familie- og levemønstre også ind. Flere vil hellere bo tæt på arbejde og city, og slippe for lange køer på de store ind- og udfaldsveje til København. Eller slippe for stadigt dyrere - og forsinket - offentlig transport.

Fidusen »Forældrekøb«
Priserne er også steget, fordi stadigt flere forældre køber lejlighed til deres børn. »Forældrekøb« hedder de senere års fidus blandt den velhavende rødvins-generation, som har flere mio. kr. i friværdi i villaen i Hellerup, Søllerød eller Gentofte. Nogle tvinges måske også til at købe dyr lejlighed, fordi de ikke har råd til et endnu dyrere hus. Eller til at bo længere tid i lejlighed end før, fordi prisen på andre boligformer også er steget kraftigt.

Det er nye tal fra Realkreditrådet, som viser, at en typisk lejlighed nu koster 18.800 kr. per kvadratmeter, eller 1,4 mio. kr. for 75 kvadratmeter.

Men disse 18.800 kr. gælder for hele København, og gode lejligheder sælges for langt mere. Priser på både 25.000 kr., 30.000 kr. og endda over 40.000 kr. er faktisk blevet normalt på byens mest attraktive adresser. Fortsat er boligpriserne i centrum dog lavere end i andre storbyer som London, Paris, New York og flere andre steder. Så måske er prisfesten kun lige begyndt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen