Berlingske Business

Lego skal nok komme tilbage

Lego skal nok komme tilbage - 1
Administrerende direktør Kjeld Kirk Kristiansen bringer sig selv frem i forreste linie igen efter fem år med Poul Plougmann som daglig leder af Lego. Forretningsstrategien har efter ejerens mening slingret for meget. <br>Foto: Morten Juhl

NyhedsanalyseLegos regnskab er nok en mindre, national katastrofe, men det er ikke så ringe at kunne sælge kulørte klodser for 8,5 milliarder kroner, og det kan selvfølgelig igen gøres med overskud.

Af mange vil det blive betragtet som en mindre, national katastrofe, at legetøjsvirksomheden Lego kan løbe ind i sit tredje underskud på få år, endda et rekordstort underskud på 1,4 milliard kroner.

Mange vil også spørge, om hovedaktionæren Kjeld Kirk Kristiansen er stærkt nok funderet til igen selv at tage roret.

Men måske er krisen slet ikke så slem endda. Måske er det lige præcis den, der skal til for, at Lego igen for alvor kommer tilbage på successporet.

Nu har Kjeld Kirk Kristiansen i en lille halv snes år leget med at lade andre føre taktstokken, og han må nu endelig være nået til den konklusion, at Lego er noget ganske særligt, en unik virksomhed med en unik produktidé, og at han selv er den i verden, der bedst forstår det.

Fotomodellen
Han optrådte - han var knapt teenager, og det hed det forresten slet ikke dengang - som fotomodel på sin fars allerførste æsker med Lego-klodser, og han viste fra 1979 og de følgende år, at han som ung chef kunne bringe det danske legetøj ind i børneværelser over hele verden.

Nu siger han, at han vil tilbage til de grundlæggende værdier i Lego - det at klodserne og byggesættene bliver solgt til at styrke børns kreativitet uden hensyntagen til Hollywood-luner - og det lyder solidt.

Bortset fra et grimt underskud og et omsætningsdyk til omkring 8,5 milliarder kroner er det nemlig værd at lægge mærke til, hvor imponerende det tal egentlig er.

Kig bare i pulterkammeret - har vi ikke alle sammen flere generationer at Lego-klodser opmagasineret - og alligevel er det altså muligt at skabe så stort et salg på nye æsker til nye generationer af børn og banlige sjæle.

Nytårstorsk
Det burde ikke være nogen uoverkommelig opgave at sørge for at komme til at sælge med overskud igen og at gøre en fornyet indsats for, at Lego-klodser ikke kun er noget, der sælges i sæsonen lige som nytårstorsk, og derfor alt for hurtigt bliver let fordærvelige varer i butikkerne.

Nye Lego-serier skal skæres efter, at de er sjove at lege med og købe hele året - og så bliver det også sjovt for Kjeld Kirk Kristiansen at være sin egen topchef en halv snes år igen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen