Berlingske Business

Lego gør klar til 500 fyringer

Lego gør klar til 500 fyringer - 1
Genoprettelsesplanen går ud på, at Lego skal tilbage til sine kerneværdier, byggeklodser. <br>Foto: Claus Fisker

Legos krise koster over de næste par år 500 jobs. Med en strømlining af salgsapparatet, fokus på de »gamle« klodser og en mere offensiv produktudvikling håber Lego at kunne få et nulresultat i 2004.

Det kriseramte nationalklenodie Lego i Billund har påbegyndt en lang, sej kamp for igen at blive profitabel efter et skrækår i 2003 med et underskud på 1,4 mia. kr.

I går præsenterede Lego-chefen - det er ejeren Kjeld Kirk Kristiansen, som har sat sig selv ind som oprydder - en ny handlingsplan, som samlet set koster 500 arbejdspladser. Hver tredje fyring kommer i Danmark, men det vil ske over en toårsperiode frem til og med 2006.

Umiddelbart skæres dog 170 jobs bort, heraf 100 i Danmark, som igen primært er på hjemegnen i Billund. Lego har i dag 8.000 medarbejdere på verdensplan.

De voldsomme udsving i omsætningen fra år til år skal undgås, og derfor tilpasses organisationen nu til en stabil og sikker omsætning på omkring ni mia. kr.

I korte træk går genoprettelsesplanen ud på, at Lego skal tilbage til sine kerneværdier, byggeklodser. Tilbage til de klassiske Lego-produkter som eksempelvis Lego Duplo.

Men samtidig skal folkene i Legos udviklingsafdeling have meget mere fart på. Perioden fra en idé fødes, indtil produktet står foran Lego-fans'ene i butikker, skal halveres.

Strømlinet salg
Og alle ikke-kerneområder i Lego skal »udliciteres«. Således eksempelvis de elektroniske spil. Lego vil i stedet overdrage disse aktiviteter til licenstagere på samme måde, som det i dag sker det med accessories som Lego-ure, Lego-tøj og så videre.

Endelig bliver salgsorganisationerne mere strømlinede og koncentrerede. Fremover er der tre hovedkontorer på dette område, nemlig i USA, Asien for Europas vedkommende i Lego's andet moderland, Schweiz. Det overordnede hovedkontor fastholdes dog i Billund.

Senere på året vil der komme en plan for Legos mærkebutikker. Altså der, hvor de etablerer selvstændige Lego-butikker. Der er foreløbig testkørsler i 24 butikker i bl.a. Tyskland, England, USA og Rusland. Fungerende informationschef Charlotte Simonsen siger, at det endnu ikke er besluttet noget på dette område, og - hvis testkørslerne viser positive tegn - kan det tænkes, at Lego ansætter flere folk i dette salgsområde.

Håber på et nul
Lego håber, at kunne vende udviklingen så meget allerede i 2004, at de kan ende året med et stort rundt nul på bundlinien. Målsætningen, om hvor meget Lego kan eller skal tjene i 2005 og årene frem, ønsker legetøjskoncernen ikke at kommunikere ud.

Den forfejlede vækststrategi i Lego de senere år har kostet en række chefhoveder i koncernen. Senest har informationschefen Peter Kjelstrup forladt den ellers populære virksomhed.

Selv om ejeren Kjeld Kirk Kristiansen har været tæt på begivenhederne i de senere års fejlslagne ledelse af Lego, så udbrød der nærmest jubel i Billund og hos inkarnerede Lego-fans, da den daglige chef Poul Plougmann for et par måneder siden forlod Lego, og en ægte Lego-mand fra stifterfamilien igen tog fat i tømmerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen