Berlingske Business
17:16

Ledelseskrig hos Airbus' forældre

Præsident Chirac og andre tunge drenge synes dybt involveret i et forsøg på at ændre magtstrukturen i det europæiske forsvarskonsortium EADS.

Ingen kan som franskmænd få business og politik til at flyde sammen i en kradsbørstig cocktail.

Denne specielle form for »grandeur« kan man for tiden iagttage for fuld udblæsning i flygiganten Airbus' moderselskab, det europæiske forsvarskonglomerat, EADS. Selskabet er for tiden ledet i fællesskab af en franskmand, Phillipe Camus, og en tysker, Rainer Hertrich. Denne fælles ledelsesmodel skal forlænges - eller afskaffes - på et snarligt bestyrelsesmøde. Begge direktører vil gerne fortsætte.

Men Frankrigs entreprenante præsident Jacques Chirac har andre planer. Så han foreslog angiveligt tyskerne en snedig handel: De to direktører sendes ud i mørket og erstattes af en af Chirac' håndgangne mænd, Airbus-direktør Nöel Forgeard. Til gengæld kunne tyskerne få prestigeposten som Airbus' øverstkommanderende, som Forgeard ville forlade.

Formålet? Tja, den slags manøvrer er jo ikke noget, man holder store pressekonferencer om. Men et kvalificeret gæt er, at Chirac ønsker at skabe et endnu større, franskdomineret militærkonglomerat, der er ligeså stærkt som amerikanske Boeing - der nok har svært ved at følge med Airbus på markedet for civile fly, men til gengæld har en blomstrende militærforretning, der tæller alt fra missiler over fly til rumraketter.

Industrikabale
Denne udlægning af Chiracs motiver styrkes af af den franske regerings forsøg på at puste luft i den store franske militærproducent Thales. Allerede for et år siden prøvede regeringen - uden held - at tvinge Thales i seng med en tysk ubådsproducent, HDW. Tidligere dette år pressede regeringen Thales ind i en større plan for konsolidering af den franske flådeværftsindustri med et fælles hangarskibsprojekt mellem Thales og DCN. Og senest har regeringen lanceret en plan om, at Thales skal fusionere med - nemlig, EADS.

Men som et tegn på at fransk indflydelse ikke er, hvad den har været, kunne Chiracs planer have haft det bedre. Foreløbig har britisk og tysk modstand mod Thales-opkøbet skudt den plan til hjørne, selv om den franske regering er klar til at prøve igen, når chefkabalen i EADS er gået op.

Tommelfingeren nedad
Men endnu værre har de øvrige aktionærer i EADS også vendt tommelfingeren nedad (eller en helt anden finger opad) til Frankrigs forsøg på at få Airbus' Forgeard til tops i EADS. DaimlerChrysler, der er EADS' største aktionær, sagde angiveligt, at man var ligeglad, om den franske direktør i EADS hed Camus eller Forgeard, men at der fortsat skulle være to direktører. Og dermed ser de franske planer ikke ud til at have mange overlevelseschancer, når bestyrelsen træffer beslutning om EADS' fremtidige ledelsesstruktur kort før jul. Den tyske EADS-meddirektør, Rainer Hertrich, opsummerede situationen:

»I Frankrig konkurrerer (tidligere økonomiminister Nicholas) Sarkozy og Chirac om, hvem der er den bedste politiske mand, hvad angår industripolitik. Men EADS bør ikke være et springbræt for personlige ambitioner.«

Godt det samme, siger kritikere af hele denne manøvre. For det første er usikkerhed om lederskabet, det sidste Airbus har brug for på et kritisk tidspunkt, hvor dollaren er skadelig lav. Og hvor Airbus snart skal træffe beslutning om fornyelse af aldrende modeller. Og hvor selskabet er på vej til at se superjumboen A380 gå i luften og skal træffe beslutning om at igangsætte en konkurrent til Boeings nye lavenergifly 7E7.

Desuden ville tegn på, at Airbus og EADS lod sig styre så let politisk ikke være noget godt signal i den store WTO-sag, hvor USA har anklaget EU for ulovlig statsstøtte til Airbus.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen