Berlingske Business

Lavprismælk giver Arla milliontab

Med en pris på 4,95 kr. for en liter discount-minimælk tjener Arla ingenting, og detailbutikkerne stort set heller ikke noget. Mælkekrigen vil give mejerigiganten et årligt indtægtstab på mange mio. kr.

Med Arlas nye lavprismælk, som om godt en uge kommer ud i 1.000 supermarkeder, står mejeriselskabet til at få et gevaldigt økonomisk smæk.

I værste fald kan indtægtstabet på Arlas nye discount let- og minimælk under navnet DanMælk blive et trecifret milliontab. Det er konsekvensen af, at Arla går ind i priskrigen med tysk mælk i Aldi, der i mandags sænkede sine priser.

Men det er ikke kun Arla, det går ud over. I sidste ende rammes selskabets godt 6.000 andelshavere, dvs. mælkeproducenterne, af en indtægtsnedgang.

»Med en pris på 4,95 kr. for en liter minimælk tjener Arla ikke noget, og butikkernes avance er stort set også lig nul. Vi har lavet tre scenarier på, at DanMælk tager henholdsvis 10, 20 og 50 procent af konsummarkedet for mælk. Når Arla har det skidt, taber landmændene pengene. Arla og landmændene risikerer at tabe et to-cifret millionbeløb, hvis DanMælk får en andel på 10 procent«. Det siger kategorichef Karsten Jeppesen, der har ansvaret for Arlas konsummælk i Danmark. Arla tog i onsdags med lynets hast beslutningen om at gå ind i priskrigen for at imødegå billig mælk i Aldis butikker.

Detailhandelen var forinden med i overvejelserne om at lancere den ikke økologiske discount DanMælk.

60 øre billigere
Det provokerede Arlas ledelse, at den tyske lavpriskæde havde sænket priserne på sin mini- og letmælk med 14 procent. Fra mandag den 26. januar kan Arlas DanMælk købes til samme priser som Aldis billige let- og minimælk, der produceres på Osthusumer Molkerei ved Husum i Nordtyskland.

Arla venter, at det først og fremmest er forbrugere, der lægger mere vægt på prisen end på friskmælk og fine mærkevarer, som vil købe den billige DanMælk.

F.eks. kommer en liter letmælk til at koste 5,25 kr. pr. liter i Dansk Supermarkeds kæder, Coop Danmarks Kvickly-, Fakta- og SuperBrugsen-butikker samt de private købmænds kæder Prima, Spar og SuperBest. Dermed bliver en discount-letmælk 60 øre billigere end Arlas friskere mælk Arla Ekspres.

»Det bliver spændende at se, hvad folk siger til en traditionel mælk,« siger indkøbsdirektør Bjarne Bak fra Supergros, der er grossist for bl.a. Prima og Superbest-købmændene.

Forskellen på den traditionelle og billige DanMælk - og Arla Ekspres, er at DanMælks holdbarhed er tre dage kortere end Arla Expres, der har 10-dages holdbarhed fra produktionsdatoen.

»Vi har succes på Arlas ekspresmælk. Det hænger sammen med den trend, der er i samfundet omkring landbrugsprodukter. Folk vil have renere og friskere produkter,« siger Bjarne Bak fra Supergros.

Coop Danmark sænker i øvrigt i morgen sine priser på yoghurt, piskefløde og creme fraiche i Kvickly og SuperBrugsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen