Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Lav skibsskat er nødvendig

Skibe er så lette at flytte, at man ikke kan beskatte dem som alle andre erhverv, mener underdirektør Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening.

Ifølge Ugebrevet A4 betaler man 297 kr. om dagen i skat for et skib, der indsejler 200.000 kr. Hvorfor er det rimeligt?

»Det er det, fordi det er en ordning, der sætter os på linje med resten af verden. Alle vores konkurrenter i Fjernøsten ligger på det lave niveau, og så har EU lavet en ordning, hvor vi forsøger at matche deres konkurrencekraft. Og det har vi blandt andet gjort med den tonnageskatteordning. Det er faktisk over halvdelen af verdens tonnage, der nu er under sådan en ordning. Det er en international standard, og det er en forudsætning for at kunne drive erhvervet fra et land.«Men mange andre erhverv siger, at vilkårene ikke er til stede for at drive dem i Danmark. Hvad er der så specielt ved søfart?

»Det er et erhverv, der er enormt mobilt. Det er vel det mest globale erhverv, vi har. Skibene er jo allerede ude på havet. Der er ikke nogen barrierer i form af toldmure, transportafstande eller lokalkendskab. Konkurrencen er simpelthen mere lige end i så mange andre erhverv.«Så derfor må man tage konkurrencen på skat op?

»Man kan godt have en skole, som siger, at al virksomhed skal have samme vilkår i mit land. Men er det den rigtige måde at positionere sig til en kompliceret international verden? Man kunne også se det på samme måde, som når økonomer går ind for lidt højere boligskat frem for skat på arbejde, fordi boliger er mindre mobile end mennesker. Mennesker er langt mindre mobile end skibe. Desuden er der jo ikke tale om direkte offentlige subsidier, men om nogle reducerede byrder. Fordi der er nogle andre effekter, man gerne vil have. Der er betalingsbalancen, og der er beskæftigelsen. Man kan altid diskutere tallene, men Søfartsstyrelsen har opgjort, at der er over 100.000 beskæftiget i »Det Blå Danmark«.«Men samfundet har jo også udgifter til Søfartsstyrelse og uddannelse af søfolk - til en branche, hvor der ikke betales ret meget skat?

»Men hvad er alternativet? En almindelig selskabsskat ville ikke indbringe mere, men til gengæld måske skræmme en del væk.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen