Berlingske Business

Langsom vækst i 2004

Koncernchef i Egmont, Steffen Kragh, tror på et endnu bedre resultat for 2004. Men ambitionen er ikke længere det samme gigantiske spring, som regnskabet for sidste år viser. »Målet er en langsigtet lønsom vækst.«

Festen hos Egmont bliver ikke blot en enlig svale. Selv om regnskabet for 2003 slår alle rekorder og viser en resultatfremgang før skat på 50 pct., så forventer medie- og underholdningsgiganten - der bl.a. står bag en stribe bogforlag, 74 magasiner, Nordisk Film, spil og norske TV 2 - at også 2004 byder på fremgang. Dog bliver der tale om en fremgang i noget roligere tempo.

»Vi ligger nu i et niveau, hvor vi gerne skal ligge, og ambitionen er at blive der. Den gode nyhed er, at vi har fremgang over hele linien, og det vil vi bruge til en langsigtet lønsom vækst,« siger koncernchef Steffen Kragh og understreger, at nye initiativer især vil komme på det nordiske hjemmemarked - gerne i form af flere blade, bøger og forlag.

Den historiske fremgang i 2003 skyldes en række faktorer: Blandt andet har Egmont haft oplagsfremgang for sine mange magasiner, hvor der er kommet syv nye titler til. Til sammen bidrager bladene med 258 mio. kr. på bundlinien og udgør dermed den største del af rekordindtjeningen.

Børn og unge
Den anden store indtjeningskilde er børn og unge, der købte Egmont-spil, merchandise og produkter for 1,3 mia. kr. Endvidere solgte Egmont Books i 2003 over 13 millioner bøger og tjente 47 mio. kr.

Samtidig er der blevet foretaget en række lønsomhedsforbedrende tiltag - flere heraf tilbage i 2001, som nu for alvor slår igennem. Der er blandt andet blevet lukket ned i Taiwan og solgt fra i Tyskland, hvor Egmonts selskaber gik med »tom omsætning«.

»Derfor er der blevet et meget mere sundt forhold mellem top- og bundlinie,« siger Steffen Kragh.

En konsekvens heraf er da også, at nettoomsætningen i hele Egmont-koncernen er faldet i 2003 med 690 mio. kr. til 8,2 mia. kr. Valutakursændringer er dog årsag til næsten en trejdel af nedgangen.

Nordisk Film som ligtorn
Den næste store oprydning bliver i Nordisk Film, som i øjeblikket er Egmonts ømme ligtorn. Kerneområderne har godt nok samlet set opnået et positivt resultat, men stigende digitalisering, afvikling af kemiske laboratorier og ændrede markedsbetingelser har gjort det dyrt at tilpasse Nordisk Film til fremtiden.

»Det er klart, at Nordisk Film skal gå bedre. Det er ikke tilfredsstillende at have en omsætning på godt 2,5 mia. kr. og så et underskud på over 30 mio. kr.,« siger Steffen Kragh.

Samlet set har Egmont vendt et underskud for hele koncernen på 40 mio. kr. i 2001 til nu et overskud på 357 mio. kr. i 2003.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen