Berlingske Business

Lang barsel øger uligestilling

Arbejdsgiverne prioriterer den danske model over ligestillingen på arbejdsmarkedet, mener forsker.

Forlængelsen af den danske barselsorlov til et år, er godt for familierne, men et tveægget sværd for kvinderne.

Men når kvinderne nu tager det meste af barselsorloven, bør vi i det mindste sørge for, at de og deres arbejdsgivere ikke straffes økonomisk. Det mener lektor Anette Borchorst, der har forsket i barselsorlovens udvikling i Norden.

Hun er ikke overrasket over, at svensk og norsk arbejdsgiverforening har stor fokus på, at unge kvinder ikke diskrimineres på arbejdsmarkedet. I de øvrige nordiske lande har man traditionelt større fokus på køn og ligestilling end i Danmark.

»Det ser ud til, at Dansk Arbejdsgiverforening erkender, at kvinderne diskrimineres pga. deres barsel. Men vilkårene på det danske arbejdsmarked reguleres bare i langt højere grad via overenskomsterne. Og hvis problemet ikke kan løses her, prioriterer arbejdsgiverne altså den danske model over ligestillingen,« siger Anette Borchorst, fra Aalborg Universitet.

Kan ændre opsplitning
Hun mener, at den et-årige barselorlov vil øge ligestillingsproblemerne på arbejdsmarkedet, hvis ikke der kommer en barselsfond.

»Derfor er det positivt, at politikerne ser ud til at være indstillet på at følge op og lovgive, hvis arbejdsmarkedets parter ikke selv kan finde en løsning,« siger Anette Borchorst.

Hun mener, at en barselsfond og øget løn under barsel kan være med til at bryde den markante kønsopdeling mellem det offentlige og det private arbejdsmarked.

»Når kvinderne vælger at placere sig i det offentlige, er det bl.a. fordi, der er bedre ordninger for barsel og større frihed ved børns sygdom,« siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen