Berlingske Business

Landet der deler Europa

Udsigten til tyrkisk EU-medlemskab volder hovedbrud i alle EU-lande.

Baggrund

Siden EU-kommissionen i oktober besluttede at anbefale Det Europæiske Råd officielt at indlede optagelsesforhandlinger med Tyrkiet, har en usædvanlig heftig debat raset henover Europa om, hvorvidt Rådet skal give grønt lys på dets topmøde om to uger.

Beslutninger om at udvide EU er aldrig en nem sag. Men i tilfældet Tyrkiet er der en ekstra speget dimension: vil vi have et muslimsk land med i EU? Det er, hvad debatten reelt handler om, selv om de fleste gør sig store anstrengelser for at kalde debatten noget andet - Tyrkiets økonomiske modenhed, for eksempel, selv om få eksperter kan se konkrete grunde til, at Tyrkiet ikke skulle kunne fungere fint som medlem.

»Debatten er præget af en meget stor uvidenhed,« siger Erik Boel, formand for Europabevægelsen i Danmark: »Og så er den kommet alt for sent i gang, men burde være startet efter topmødet i Helsingfors i 1999, hvor beslutningen om at lade Tyrkiet indlede medlemskab reelt blev truffet.«

Mange meninger
Politikerne kan have gode grunde til disse debatmæssige krumspring - EUs befolkning er nemlig generelt skeptisk overfor at lukke Tyrkiet ind. Det gælder ifølge iagttagere også herhjemme, hvor eksempelvis udenrigsministeren har været påfaldende tavs om sagen, mens Poul Nyrup Rasmussen (S) har nået at mene usædvanligt mange forskellige ting om Tyrkiet.

Hvis udsigten til tyrkisk medlemskab har forvirret Europa, har det til gengæld gavnet Tyrkiet, der siden 1999 har haft travlt med at rydde op i økonomien og lovgivningen for at kunne opfylde EUs betingelser.

Og selv om næsten alle lande, der har indledt optagelsesforhandlinger, er kommet med, er det i Tyrkiets tilfælde ingen given sag. Kommissionen foreslår, at optagelsesforhandlingerne stoppes, hvis den tyrkiske reformproces går i stå eller hvis Tyrkiet ikke demonstrerer evne til at kunne efterleve EU-reglerne. Og der er ingen slutdato for forhandlingerne, der kan tage ti år eller mere. Det vil med andre ord være et markant anderledes Tyrkiet, der eventuelt bliver medlem.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen