Berlingske Business

Lad Karl Smart-hatten blive hjemme

Jaco Sko i Vordingborg fik nye ejere udefra. Med ydmyghed og respekt for de opbyggede værdier er hjerteblodet flyttet med over i nyt ejerregi.

Ydmyghed og respekt for de værdier, der er bygget op.

Det var udgangspunktet for Jan Berg, da han sammen med to partnere for godt et år siden overtog Jaco Sko i Vordingborg med i alt knap 200 medarbejdere. Jaco Sko er en del af den koncern, som Jan Berg og de to partnere er ved at bygge op.

Jaco Sko var ejet af brødrene Engelbredt, der nærmede sig pensionsalderen, da Jan Berg og hans to partnere via en stor virksomhedsdatabase fik sig skudt ind på virksomheden.

»Det var en helt klar forudsætning, at de tidligere ejere skulle fortsætte i et års tid. Jeg kendte absolut ikke noget til skobranchen. Det er klart, at vi havde nogle ideer til, hvordan vi kunne videreudvikle virksomheden, men det var fra starten lige så klart, at de ansatte har brug for kontinuitet. Så jo, jeg har meget respekt for ejerledede virksomheder, og også respekt for, hvad disse stiftere, som internt ofte opleves som faderfigurer, kan udrette,« siger den 51-årige Jan Berg, der tidligere har haft topposter bl.a. i Incentive og Brüel & Kjær.

Overtog fra dag eet
»Vi synes selv, at det første år i Jaco Sko er gået udmærket, men man skal ikke komme ind som en Karl Smart, tro at man er verdensmester og straks lave det hele om.«

Jan Berg og hans to partnere overtog hele ejerskabet fra dag eet, mens de tidligere ejere blev i virksomheden et lille års tid på konsulentbasis.

»I den konkrete forhandlingssituation handler det meget om at skabe tillid mellem sælger og køber. Person til person. Kemien skal være i orden. Prisen for virksomheden skal selvfølgelig være rigtig for både køber og sælger, men sælgeren er stort set altid interesseret i, at der også efter salget er noget 'ånd' tilbage i virksomheden.

Det er min erfaring, at man med en sådan proces kan få meget af det værdifulde hjerteblod med over,« siger Jan Berg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen