Berlingske Business

Kvinder handler kun lidt på nettet

Det går kun langsomt fremad med at få danskerne til at handle på Internet. Især kvinderne holder sig tilbage, viser tal, som Ritzau har fået udarbejdet af Danmarks Statistik.

I løbet af det seneste år er andelen af danskere, der har handlet på internet inden for de seneste 12 måneder, steget en smule fra 19 til 21 procent. Og af dem er kun 39 procent kvinder, selv om de samlet set står for omkring 70 procent af husholdningernes indkøb.

Af hele befolkningen handler kun 16 procent af kvinderne på nettet, mens hver fjerde mand har handlet på nettet i løbet af de seneste 12 måneder.

Til sammenligning har de amerikanske kvinder overhalet mændene i brugen af Internet som handelsplads.

- Den største barriere for mere internethandel er mangel på udbud og relevante tilbud, vurderer formanden for Foreningen for Dansk Internet Handel, Gert Birnbacher.

Tilbudene på Internet skal indeholde mere end de tilsvarende tilbud i de virkelige butikker. Som eksempel peger Gert Birnbacher på, at internetkunderne i en dagligvarekæde kan bestille samtlige råvarer til en bestemt menu, og at de i en anden kæde kan få tilbud, som ikke kan købes i den fysiske butik.

Selv om andelen af danskere, der handler på nettet stort set er uændret, går det alligevel fremad for den elektroniske handel. En undersøgelse blandt Gert Birnbachers medlemmer viser, at det samlede beløb, der er handlet for, er fordoblet i hvert af de senere år. Og i det forløbne år er det tredoblet blandt andet på grund af salg af taletidskort til mobiltelefoner.

I 4. kvartal havde 60 procent af befolkningen mellem 16 og 74 år adgang til Internet fra hjemmet, mens 74 procent havde adgang fra hjem, arbejdsplads eller uddannelse.

I årets første kvartal var de tilsvarende tal 52 procent med adgang fra hjemmet og 72 procent med adgang fra hjem, arbejdsplads eller uddannelse.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen