Berlingske Business

Kvinden fra Esplanaden

Det er bare to år siden, at Lone Schrøder forlod A.P. Møller efter 21 år, og det har været dramatisk, men spændende.

Profil

Man skal ikke lægge alverden i, at Lone Fønns Schrøder valgte kvindernes internationale kampdag til officielt at lade sig forfremme til formandsposten hos Norges største arbejdsgiver, for hun definerer ikke sig selv gennem sit køn.

Men en kendsgerning er det, at det vakte mere end almindelig interesse, da hun for knap to år siden besluttede at forlade Esplanaden efter 21 år. Det kom nemlig frem, at hun som noget helt uhørt for en renegat havde fået et særdeles varmt og venligt farvelmøde med Mærsk Mc-Kinney Møller.

Lone Schrøder ville realisere sine egne kræfter på en ny måde og blev medejer og direktør i et nyt biotekselskab.

Skæbnen kom i vejen med en alvorlig sag: Hendes bror og svigerinde styrtede ned med et fly, og så måtte der omprioriteres af hensyn til de efterladte børn. I stedet gik hun i gang med en bestyrelseskarriere, der foreløbig har givet poster i blandt andet det svenske energiselskab Vattenfall og det norsk rederi Leif Høgh, der skulle afnoteres fra børsen.

For et år siden kaldte Aker Kværner med en bestyrelsespost. De blev hurtigt bekræftet i, at hun efter årene hos A.P. Møller havde noget at bidrage med.

Hr. Møller i telefonen
Lone Schrøders erhvervskarriere startede i Maersk Air i 1982. Som cand.merc. skulle hun arbejde med flyfinansiering, men hun fik hurtigt smag for juraen, fordi det var centralt i de ofte komplicerede forhandlinger.

Så tog hun på to år og samtidigt med det daglige arbejde en juridisk embedseksamen og blev siden chef for Maersk Airs juridiske afdeling.

I 1988 blev hun administrerende direktør for fragtselskabet Star Air, indtil Mærsk Mc-Kinney Møller tre år senere ringede til hende og meddelte, at nu var det tid for hende at lære noget om virksomhedens hoveddisciplin: Shipping.

Lone Fønss Schrøder mødte derfor op samme dag til møde med Hr. Møller - ret beskidt, fordi hun havde deltaget i hangarrengørning, da Hr. Møller havde tilkaldt hende.

Hun fik en chefstilling for A.P. Møllers gastankskibe og kom siden til tørlastdivisionen i Maersk Bulkers, der i hendes chefperiode voksede til det tredobbelte med omkring 60 skibe. Bagefter var hun med til at udvikle rederiets nye forretningsområde, transport af biler i containere.

I kø hos bageren
Det var med blødende hjerte, at hun forlod rederiet, som hun siden har rost for at være alt andet end konservativt, når det gælder modet til at lade folk udvikle nye forretninger.

Men hun måtte videre i livet, og foreløbig har hun ikke haft grund til at fortryde.

Privat bor hun med sin mand, der arbejder i SAS, sine egne og sin brors børn på en gård ved Hornbæk, og hun virker ikke det mindste stresset.

Da Berlingske Tidende fangede hende på mobiltelefonen i går eftermiddags stod hun trods begivenhederne i Norge såmænd i kø i en dansk bagerforretning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen