Berlingske Business

Kvindelige ledere giver konkurrencefordele

Kvinder i lederstillinger giver konkurrencemæssige fordele. Det viser både nye danske og amerikanske undersøgelser, men det halter med at få kvinderne på banen.

Hvis virksomhederne ikke lige ved, hvordan de skal bære sig ad, så har ministeren for ligestilling, Henriette Kjær (K), en række råd og værktøjer parat.

- Der er åbenbart nogle virksomheder, som synes, det er svært at rekruttere kvinder og derfor skal have nogle gode råd og værktøjer til at føre det ud i livet, sagde hun mandag på en konference om rekruttering af kvindelige ledere, som Dansk Industri (DI) havde arrangeret.

Værktøjskassen indeholder blandt andet et råd om, at virksomheder i højere grad bør synliggøre, at de ønsker kvindelige ledere.

Den danske undersøgelse foretaget af DI viser, at kvinder sjældent søger lederstillinger. Samtidig viser den, at virksomheder har en tendens til at prioritere mænd, når nye ledere skal findes. Hos DI har nøjagtig én lederstilling indtil oktober i fjor været besat af en kvinde.

På konferencen, som velvalgt lå på Kvindernes Internationale kampdag, var det lige så svært at få øje på mænd, som det er at få øje på kvindelige ledere i Danmark.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen