Berlingske Business
17:16

Kunstig sødme giver kroner i kassen

Forbrugerne undgår i stigende grad sukker. Paradoksalt nok er det det, som sukkerproducenterne tjener penge på.

Fokus på fedmeepidemi i Vesten kombineret med en bølge af slankekure baseret på en filosofi om lavt kulhydratindtag er vand på sukkerproducenternes mølle.

Paradoksalt nok er det nemlig sukkerproducenterne, der tjener flest penge på forbrugernes forsøg på at undvige sukker i maden, idet det netop er sukkerproducenterne, der sidder på produktionen af de sødemidler, som erstatter sukkeret. Blandt andet fructose, sukralose, xylitol etc.

I Storbrittannien er sukkerproducenten Tate & Lyle på blot syv år blevet en af Storbrittanniens 100 største virksomheder med en omsætning der er skudt i vejret hovedsageligt på grund af sødemidlet sukralose. Sukralose fremstilles af sukker, men indeholder ikke ingen kalorier, og Tate & Lyle leverer i dag sukralose til giganter som Coca Cola og Pepsi.

Selv om Tate & Lyle er sukkerproducent, er det produktionen af Sukalose, der på kun seks måneder har givet virksomheden et overskud på 130 millioner pund og fået aktierne til at stige med 50 procent siden august i år. Især hjalp det, da slankeguruen Robert Atkins for nylig anbefalede folk, der gerne ville tabe sig, at bruge midlet. Atkins-kuren er kendt for at anbefale et højt proteinindtag kombineret med få kalorier fra kulhydrater.

Også hos Danisco kan man mærke efterspørgslen på de sødemidler, der kan erstatte sukkerets søde smag, men trylle kalorierne væk. Det oplyser presseansvarlig Natalie Weber. Danisco producerer blandt andet sødemidler som xylitol, lactitol, og fructose samt 'lavkalorie-kulhydratet' litesse. Sødestofferne indgår i markedet for fødevarer til diabetikere, men nyder også i stærkt stigende grad popularitet i de kaloriefattige fødevarer, som bliver mere og mere populære i den vestlige verden.

Lavkaloriekulhydratet litesse kan f.eks. forbedre ernæringsværdien i forarbejdede madvarer ved at reducere kulhydratindholdet. Det bruges blandt andet til pizzabunde. Sødemidlerne anvendes i alt fra slik, drikkevarer og desserter til youghurt og sukkerfrit tyggegummi.

Senest har Danisco leveret sukkerfrit tyggegummi til de amerikanske troppers madrationer for at undgå at soldaterne får huller i tænderne.

Jagten på sødemidler med få eller slet ingen kalorier har stået på i mere end hundrede år. Det første sødemiddel, sackarin, blev opdaget i 1878. Siden da blev det aspartam, der overtog markedet, efter at det blev opdaget ved et tilfælde i 1965, da forskere, som arbejdede med mavesårsmedicin, opdagede at stoffet smagte sødt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen