Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

Kulturminister bifalder Schibsted-køb af TV4

Den svenske kulturminister ser ingen problemer i udenlandsk kontrol over svenske medier og hilser norske Schibsted velkommen til at tage magten i TV4. Medieprofessor mener Schibsteds opkøbsambitioner i Finland og Norge er en krigserklæring mod svenske Bonnier.

Efter den norske mediekæmpe Schibsted i går satte gang i kampen om Nordens reklamefinansierede TV-stationer med milliardbud på finske Alma Media - der ejer den største kommercielle TV-station i Finland, MTV3, og betydelige dele af svenske TV4 - spekuleres der nu voldsomt i samtlige nordiske lande om betydningen af Schibsteds fremfærd.

Frygt for omfattende norsk dominans på tværs af landene har især skabt betydelige overskrifter i Sverige, men den nyudnævnte svenske kulturminister Leif Pagrotsky er dog positiv over for Schibsted som køber af Alma Media og dermed mulighed for at få magten i svensk TV4.

»Schibsted ejer allerede Aftonbladet og Svenska Dagbladet, og jeg har ikke set nogen skadesvirkninger af, at aviserne har norske ejere,« siger Leif Pagrotsky til Sveriges Radio.

Leif Pagrotsky, der indtil for nylig var erhvervsminister, har ifølge Dagens Medier ry for at være en hård og vidende minister, som nyder erhvervslivets respekt.

»Jeg ser ikke lige den store fare i udenlandske ejerskaber, som det ellers ofte er blevet fremhævet i den svenske mediedebat. Forskellen ligger mellem gode og dårlige ejere, ikke mellem svenske og udenlandske,« siger den svenske socialdemokratiske kulturminister som en kommentar til Schibsteds ønske om større ejerskab i TV4.

Krigserklæring
En af Nordens mest vidende medieprofessorer, Karl-Erik Gustafsson fra Handelshøjskolen i Göteborg, er dog ikke i tvivl om, at Schibsteds opkøbsambitioner er en »krigseklæring« mod svenske Bonnier, som han udtrykker det. Bonnier ejer 33,4 pct. af aktierne i Alma Media og ejer derudover 21,7 pct. af aktierne i TV4, men efter Schibsted i sidste uge købte sig til 20,1 pct. af aktierne i TV4 og nu håber på indirekte at få den største aktiepost på 23,4 pct., som Alma Media sidder på, så er der ingen tvivl om målet.

Schibsted vil have magten i de største kommercielle TV-stationer i Norden. Karl-Erik Gustafsson har derfor ingen tro på, at Schibsted og Bonnier vil kunne finde ud af at samarbejde om driften af Alma Media og svenske TV4.

Kamp om forretning
»Der findes ingen normale relationer her. Dette er forretninger, sådan som vi så det i Estland, hvor Schibsted trak sig ud af en avis til fordel for Bonnier. Dette er business war games, hvor troppeanbringelser i Finland er et angreb mod Sverige,« siger Gustafsson til Kampanje.

Hvorvidt Bonnier sælger sig ud af Alma Media, er han i tvivl om, men vurderer til gengæld meget sikkert, at den indledte mediekrig adskiller sig fra alt, hvad vi har set tidligere.

»For første gang er der nogen, som udfordrer de allerstørste. Og i dette tilfælde er det Schibsted, som udfordrer Bonnier. Tidligere er der ingen, som har prøvet kræfter med de allerstørste som Sanoma (Finland, red.) og Bonnier. Nu gør Schibsted det,« siger medieprofessoren, der mener, at Bonnier har fejlvurderet situationen, eftersom Schibsted allerede i sommer forsøgte sig over for Alma Media og tidligere har prøvet to gange i forhold til TV4.

»Schibsted har planlagt det utroligt godt. Bonnier har i dag nok af problemer med Expressen, Dagens Nyheter og biografinvesteringerne, og jeg tror ikke, at de klarer at matche det givne bud. Timingen har været god,« siger Karl-Erik Gustafsson.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen