Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Kulturen er det vigtigste

Værdiordene går igen. Lederskab er en forudsætning. At passe ind i virksomhedens kultur er det altafgørende.

En tommelfingerregel siger, at folk bliver hyret på deres evner og fyret på deres personlighed. Sådan formulerer Michael Vad, partner hos headhunterfirmaet, Heidrick&Struggles, sig ikke direkte. Men ser han på topledere, konstaterer han, at de faglige og blødere kompetencer ofte går igen hos kandidaterne. Det er dog ikke det samme som, at de passer ind i kulturen på klientens virksomhed.

»Det er lidt på samme måde som i sportens verden: Skal du lede et svømmehold, er det mere analytiske evner, der kræves, mens et amerikansk football-hold handler om råstyrke. Vores opdrag handler i høj grad om at forstå virksomhedens kultur og værdisæt.«

På baggrund af en spørgeguide, som er udviklet gennem interview med 50.000 internationale ledere, vurderes, om kandidaten har evnen til

at lære og reflektere og arbejde gennem andre mennesker.

at pege en retning ud og iværksætte processer.

at føre ting ud i livet.

Dertil kommer, at klienterne i højere grad lægger vægt på, om kandidaten kan identificere sig med virksomhedens værdier, fortæller Michael Vad.

Men hvordan kan det være en hjælp til at pege en kandidat ud? En undersøgelse for nylig viste, at langt de fleste virksomheder betjener sig af de samme tyve ord, når de lægger deres værdisæt ud på hjemmesiden?

»Det er kun, når værdierne ikke er ordentligt indarbejdet og funderet i virksomhedens kultur og historie. For nogle år siden kaldte vi det »Corporate Bull Shit«. Det er dog vores erfaring, at virksomheder, der tager værdierne seriøst, er omhyggelige med at inddrage organisationen i formuleringen af værdierne og grundige med at indarbejde dem.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen