Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Krummerne fra de stores bord bliver større

Fusionen mellem Arla og Campina åbner helt nye muligheder for de små mejerier. Samtidigt stiller de ekstra store krav til giganten om at holde sig på dydens smalle mælkevej.

Med fusionen mellem dansk-svenske Arla og hollandske Campina skærpes konkurrencen på mejerimarkedet, men den kan også blive en fordel for de små mejerier. På Thise Mejeri, der er mest kendt for jerseymælkeprodukter og blåskimmelostene, ser man fusionen som en reel mulighed for at udvide nicheproduktionen.

»Hvis vi var blevet spurgt, om vi syntes, de skulle fusionere, så havde vi da klart anbefalet det. Det blev vi så ikke. Men jeg ser ingen grund til at græde over det på nogen måde. Verden bliver mindst ligeså barsk, som den var i går. Men i en barsk verden kan der jo være nogle utroligt interessante muligheder, som vi da helt klart har tænkt os at udfylde,« lyder det fra mejerichef Poul Pedersen fra Thise Mejeri.

Så efter devisen »mens katten er ude, danser musene på bordet«, vil Thise Mejeri sondere terrænet for at udvide nicheområdet.

»I et så stort firma som det nye Campina Arla får de jo travlt med de store produkter. Så der vil nok blive efterladt noget i hjørnene, som vi kan tage os af, og det er jo det, der er vores metier i mejeribruget. At sørge for den store variation,« siger Poul Pedersen.

På Ørbæk mejeri, hvor man hovedsagligt producerer ost til det tyske marked, hvor både Arla og Campina er store, ser mejerichef P. Faurholt Jensen heller ikke de store udfordringer ved fusionen.

»Nu kender jeg ikke de nærmere omstændigheder ved sammenlægningen, men jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at det er noget, der vil påvirke vores dagligdag synderligt. Jeg synes måske, at de er lidt umage at fusionere, men de har jo nok deres grunde til det,« siger P. Faurholt Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen