Berlingske Business

Kritik af indførelsen af nyt dankort

Kritik af indførelsen af nyt dankort - 1
Forretningsdrivende er ikke helt tilfreds med det nye dankort. Foto: Scanpix

Om få dage, den 1. januar 2005, skulle det ny dankort med chip efter planen være fuldt flyvefærdigt. Men det kommer ikke til at gå som planlagt.

Bankerne er endnu ikke færdige med at omstille kontantautometerne, så her er deadline rykket til den 1. april 2005. Og i de få butikker, der har taget de nye chipkortlæsere i brug, slås ekspedienterne - og kunderne - med ventetid ved betaling med dankort.

Langt de fleste butikker - 98.000 ud af de cirka 110.000, der tager imod dankort - har dog endnu ikke skiftet den gamle dankortautomat ud. Og skulle de få lyst til det, er der også her ventetid. Kun en ud af tre leverandører af chipkortlæsere kan rent faktisk levere varen, de to øvriges terminal er endnu ikke godkendt af bankerne. Og sommeren over har der været stor utilfredshed med, at der ikke længere er foto og laserindgraveret underskrift på bagsiden af kortet. Alligevel betegner bankerne det ny dankort og implementeringen af det som en succes.

- Der har været tale om et meget stort it-projekt, og det har vist sig, at der har været lidt småfejl. Men der er lavet en fremtidssikring af dankortet med chippen - en ny teknologi, der afløser den gamle magnetstribe. Og dankortene har glødet i julehandlen, så der er ikke problemer her. Mange steder kører butikkerne på magnetstriben, det fungerer helt perfekt. Og jeg er sikker på, at julehandlen næste år vil køre på chippen, siger vicedirektør i bankernes brancheorganisation Klaus Willerslev-Olsen.

Detailhandlen ser noget anderledes på indførelsen af det ny dankort. Juridisk direktør Kim Munch Lendal fra Dansk Handel & Service (DHS) er ikke i tvivl, når han bliver spurgt om sin bedømmelse af forløbet.

- Det er gået dårligt, og det er gået for langsomt. Det er ikke holdbart, når man har bearbejdet markedet til at investere, og så virker det ikke. Men bankerne har måske været for lidt vant til at lytte til kunderne og respektere deres behov. Det kan være problem ved et monopol, at man ikke er fremme i skoene og står tidligt op for at klare konkurrencen, siger han.

Forbrugerrådet, der ligesom DHS har været med til at indgå aftalen om fremtidens dankort, er mere tilfreds.

- Forbrugerrådet mener i det store hele, at det er godt nok. Ud over, at forbrugerne skal være opmærksomme på gebyret, er der ikke det store, siger økonom i rådet, Morten Westergaard.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen