Berlingske Business

Krig om pensionskunder

Bankerne indhegner deres pensionskunder, og de er nu i åben krig med pensionsselskaberne. Kunderne får ikke et samlet overblik over deres pensioner.

Kampen om pensionskunderne blev optrappet i går, da storbankerne besluttede at give egne og hinandens kunder adgang til oplysninger om deres pensionsopsparing i deres netbanker.

Den overraskende beslutning er truffet på trods af, at bankerne igen og igen har fået tilbud om at deltage i et eksisterende netværk. Det er på hjemmesiden pensionsinfo.dk, hvor kunderne kan få overblik over deres pensionsopsparing i en række pensionsselskaber og hos de statslige ATP og LD. Men bankerne har valgt at gå enegang.

»Det er fuldstændig fjollet. Pensionsinfo har kørt i en årrække med stigende tilslutning og stigende succes. Vi har indbudt bankerne gang på gang til at deltage i det,« siger administrerende direktør Holger Dock, der er formand for brancheforeningen Forsikring & Pension.

Bankerne har været ude i en vanskelig balancegang de seneste år, hvor de har forsøgt at undgå at ethvert spørgsmål om større åbenhed og tilgængelighed for pensionskunder. De har ikke åbent kunnet sige, at de ikke ville være med i pensionsinfo.dk, fordi det vil blive udlagt som modvilje mod at hjælpe kunderne til at skabe overblik.

Beklager beslutning
»Det har været vanskeligt at holde smilet tilbage, når bankerne har fremført forklaringer på, hvorfor de ikke vil være med,« siger Holger Dock, der kalder det beklageligt, at kunderne ikke får mulighed for at få et totalt overblik et enkelt sted.

Danica Pension, der er Danmarks største pensionsselskab, har ikke stillet oplysninger til rådighed for pensionsinfo.dk. Med en markedsandel på næsten 20 procent har flere hundrede tusinde danskere ikke haft mulighed for at få det totale overblik over deres pension.

Danica har ikke deltaget i pensionsinfo, fordi selskabet er en del af Danske Bank-koncernen, og selskabet er derfor en del af den nye aftale mellem Danske Bank, Nordea, Jyske Bank.

»Vi er ikke med i pensionsinfo.dk, fordi vi gerne vil gå et skridt videre ved at give kunderne mulighed for at få et fuldt overblik over deres økonomi,« siger administrerende direktør Henrik Ramlau-Hansen fra Danica Pension.

Han påpeger, at rådgivning om pension bedst sker ved at tage hensyn til hele privatøkonomien.

Skud i salgsbøssen
Samarbejdet mellem storbankerne vil uden tvivl styrke bankernes rådgivning, og det kan derfor føre til øget salg i de enkelte filialer.

»Det er ikke overraskende, at de gerne vil give det overblik i deres egen netbank, da det er et kommercielt univers,« siger kommunikationsdirektør Søren P. Espersen fra PFA.

Med et ekstra skud i salgskanonen er konkurrencepresset på de små banker og sparekasser øget, fordi de ikke er i besiddelse af samme værktøj. Men storbankerne har sendt en åbeninvitation til de små om at tilslutte sig samarbejdet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen