Berlingske Business
17:42

KrF kan spænde ben for lavere takst

Kristeligt Folkeparti frygter, at en nedsat brotakst vil skade udkantsområderne, og uden opbakning fra alle partier bag Storebæltsforliget bliver der ingen ændring, fastslår Kaj Ikast, trafikpolitisk ordfører for de Konservative.

Bendt Bendtsens ønske om at sænke brotaksterne på Storebælt får en kølig modtagelse af Kristeligt Folkeparti, og det kan give dødsstødet til billigere billetter over broen.

»Er det således, at Kristeligt Folkeparti går direkte imod ideen, er der ikke noget at gøre. Det her er alle for en og en for alle. Det er musketer-eden, der ligger der, og vi har ikke i sinde at bryde noget forlig,« siger Kaj Ikast, trafikpolitisk ordfører for Konservativt Folkeparti.

Forliget bag Storebæltsforbindelsen blev indgået i 1986 mellem Venstre, Konservative, Socialdemokratiet, CD og Kristeligt Folkeparti og selvom det teoretisk er muligt, at forliget kan gå i stykker, og man dermed kan gå ud og finde en ny forligskreds, afvises tanken altså kategorisk af de Konservative selv.

De gør Kristeligt Folkeparti til en nøglespiller i brotakstspørgsmålet, og selvom man i partiet ikke kategorisk vil afvise nedsatte brotakster, er der til gengæld heller ikke begejstring at spørge over forslaget.

»Vi mener, at en nedsættelse af brotaksterne går i den helt forkerte retning, fordi det i høj grad vil ramme udkantsområderne, og vi har jo netop arbejdet i flere år for, at de skal styrkes. Ved at nedsætte brotaksterne vil det centrale Danmark på Fyn og Sjælland tiltrække investeringer, virksomheder og uddannelsessteder, og det er ikke der, behovet er størst,« siger Tove Videbæk, trafikpolitisk ordfører for Kristeligt Folkeparti.

Hun erklærer sig imidlertid åben overfor forhandlinger og vil gerne indgå i en dialog om brotaksterne, selvom partiet endnu ikke har modtaget en invitation til et møde.

Samtidig er Tove Videbæk forundret over, at regeringen pludselig er vendt på en tallerken efter trafikminister Flemming Hansen (K), så sent som i lørdags kaldte Socialdemokratiets forslag om at sænke brotaksterne for »økonomisk uansvarligt«.

»Det er da spændende hvilke argumenter, der er kommet på bordet, der kan retfærdiggøre en nedsættelse af taksterne,« siger Tove Videbæk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen