Berlingske Business

Kreditorerne føler sig ofte snydt i konkurser

Kreditorer vil altid føle sig lidt snydt i forbindelse med en konkurs, for det kan være svært at afsætte aktiverne i et selskab til en rimelig pris, siger advokat Peter Krarup.

Situationen i Michael Mathiesens selskab Cellpoint, hvor den store kreditor Castle Creek, beskylder selskabet for at have flyttet aktiver ud af det i forbindelse med en betalingsstandsning, er ikke usædvanlig.

Ofte er kreditorer kede af og oprørte over, at de ikke får alle deres penge ud af et selskab i forbindelse med en konkurs, fastslår advokat Peter Krarup, der i 12 år primært har beskæftiget sig med konkurser hos advokatfirmaet Mazanti-Andersen, Korsø Jensen & Partnere.

Han vil ikke kommentere den konkrete sag, som omhandler det amerikanske Cellpoint Inc., og som i øvrigt ikke er gået konkurs, men i dag ikke har nogle aktiviteter udover at bestyre rettighederne til nogle mobiltjenester.

»Det, der ofte sker i forbindelse med en konkurs, er, at man står med et varelager eller andre aktiver, som ikke har nogen reel værdi for tredjemand, og så er det svært at afsætte dem,« siger han.

Han eksemplificerer det gennem SystemForums konkurs. Her var der tale om et selskab med et softwareprodukt, E-faktura, som reelt kun havde værdi for bankerne i Danmark.

»Værdien af produktet var måske ti mio. kroner, men vi kunne kun få en halv mio. fordi der ikke var andre købere,« siger han.

Dertil kommer, at forløbet op til en konkurs ofte er ret følelsesladet. Ledelsen forsøger for det meste at holde selskabet igang til det sidste, og stikker ofte kreditorerne en hvid løgn eller to på vej mod bunden. Det fremmer ikke den gode stemning. Kuratoren, der bestyrer boet efter selskabet, skal være på kreditors side, men lige så ofte ser man på, om der kan reddes arbejdspladser gennem en bestemt handling. Og i Danmark er lønnede medarbejdere prioriterede højere end kreditorer,

Derfor vil man ofte sælge dele af selskabet billigere, hvis køberen samtidig vil påtage sig ansvaret for medarbejdernes lønninger.

»Ofte forhandler man med en pistol mod panden fra lønmodtagerorganisationerne, og hvis medarbejderne går hjem, kan værdierne i et selskab hurtigt smuldre,« siger Peter Krarup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen