Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Krav om advarsel på lykkepiller i USA

Den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, har med øjeblikkelig virkning krævet, at antidepressiver skal tilføjes en advarsel mod selvmordsrisiko.

Det skriver dagbladet Børsen tirsdag.

Advarslen er udformet som en opfordring til, at både unge og voksne patienter overvåges for en forværrelse af deres depression og en eventuel selvmordsrisiko, særlig i begyndelsen af behandlingsforløbet.

FDA's beslutning kommer efter vurdering af studier af den Novo Nordisk-udviklede Paxil, som i juni 2003 indikerede øget selvmordsrisiko blandt unge patienter. FDA understreger dog, at der ikke er endegyldige beviser på, at brug af antidepressiva fører til øget selvmordsrisiko.

Advarslen skal også sættes på Lundbecks antidepressiver Celexa og Lexapro. Sidste år udgjorde disse to mærker 36,8 pct. af den samlede omsætning, skriver Børsen.

Lundbecks udviklingsdirektør Anders Gersel Pedersen vurderer dog ikke, at kravet om, at medicinen nu skal indeholde en advarsel mod selvmordsrisiko, vil påvirke salget.

Ifølge Anders Gersel Pedersen har Lundbeck i mange år inkluderet en advarsel om, at patienter skal overvåges for selvmordsrisiko i produktbeskrivelse for antidepressiver solgt i Danmark og en række andre lande.

Ud over Lundbecks Celexa og Lexapro omfatter advarslen også Paxil, Prozac, Zoloft, Luvox, Wellbutrin, Effexor, Serzone og Remeron, der tilsammen sidder på den langt overvejende del af det amerikanske marked for antidepressiv medicin.



faj@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen