Berlingske Business

Kraftværker presses fra to sider

Kraftværksselskaberne Energi E2 og Elsam presses af høje kulpriser og lave elpriser og kan se frem til et hårdt år i 2005.

Mens der er store smil over de lave elpriser hos de fleste virksomheder, vender mundvigende den modsatte vej hos dominerende kraftværksselskaber herhjemme Elsam og Energi E2.

Mens elpriserne er presset i bund, fordi der er masser af vand i magasinerne på de norske og svenske vandkraftværker, må de danske kraftværker leve med forholdsvis høje kulpriser og fragtrater.

»Vi går ind i et rigtigt svært år, hvor det bliver vanskeligt at få de kulfyrede kraftværker til at give en fornuftig indtjening,« siger kommunikationschef Marianne Grydgaard fra Energi E2.

Når det gælder 2004 regnskabet for de lave elpriser kun marginal betydning for Energi E2s regnskab. Prisfaldet er kommet sent på året, og det meste af produktionen er handlet på langtidskontrakter. De mere præcise konsekvenser for 2005-resultatet kommer Energi E2 først med et bud på, når 2004-regnskabet fremlægges.

Leif Winum, der er direktør for planlægning og handel i Elsam Kraft, tegner samme billede.

»Med de lave priser er det allerede nu klart, at vi ikke får en så høj produktion i 2005,« siger han.

Mens Elsam for to år siden, da priserne var tårnhøje, fyrede op i samtlige kraftværker, giver de lave priser den modsatte situation. På en række af de ældre kraftværksblokke er det ikke rentabelt at producere, så længe kulpriserne er høje og elpriserne er lave.

Elsam kan begrænse tabet ved at holde en række af de ældre kraftværksblokke lukkede, men da Elsam samtidig har forpligtende kontrakter på fjernvarmeområder skal der fyres op i en række kraftværker. Og her vil lønsomheden klart blive mindre.

Omregner man prisfaldet til Elsams totale produktion siger en tommelfingerregel, at et prisfald på 10 kroner pr. MWh betyder en forringelse af Elsams bundlinje på 120 mio. kroner. Ser man på forward-prisen for 2005, så toppede den i august på 268 kr. per MWh, og nåede en ny bund på omkring 218 kr. pr. MWh ved udgangen af 2004. Isoleret ville dette prisfald altså betyde en forringelse af Elsams bundlinje med knapt en halv mia. kroner. Men i kraft af, at Elsam har sikret sig med en række langtidskontrakter bliver virkningen noget mindre brutal. Hvor brutalt de faldende priser vil slå igennem er ifølge Leif Winum en forretningshemmelighed, som Elsam ikke ønsker at oplyse.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen