Berlingske Business

Kraftigt hop for euro-kursen

Den næsten smertefri indførelse af euroen samt økonomiske tal, som peger på en solid økonomisk optimisme hos de europæiske forbrugere, fik euroen til at tage et kraftigt hop opad i forhold til dollar, yen og pund.

BRUXELLES

Onsdag aften så euroen ud til at ende på en kurs på pænt over 0,90 over for dollaren efter i ugevis at have ligget omkring 0,88. Samtidig steg euroen også næsten to procent over for yennen og over to procent i forhold til det britiske pund.

»Indtil videre går det glat, og markedet reagerer derpå,« forklarede en valutahandler euroens bevægelse. Men samtidig blev der også offentliggjort tal, som peger på et kraftigt forbrug i julehandelen og en fortsat optimisme hos Europas forbrugere. Det viser igen, at den økonomiske afmatning i Europa er ved at ebbe ud, selv om den fortsætter i USA, vurderede markedet.

Flere af de europæiske nationalbankchefer - bl.a. forbundsbankens chef Ernst Welteke - har forudset en kursstigning for euroen, når først den kom på gaden i form af sedler og mønter. Euroen er ellers faldet kraftigt i kurs over for dollaren i de tre år siden indgåelsen af den europæiske møntunion for tre år siden.

At pundet onsdag faldt kraftigst over for euroen blev udlagt som et tegn på, at markedet forbereder sig på en fornyet debat om britisk euro-medlemskab. Pundet står nu i en for britisk eksportindustri utålelig høj kurs og skal ned, før Storbritannien kan komme ind i møntunionen eller binde sig til euroen med en fastkurspolitik lige som Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen