Berlingske Business

Kortmaskiner virker som de skal

Kortterminaler skal først være klar i 2005, siger Gerner Nielsen, direktør i Point, der laver betalingsterminaler, til kritikken af, at chipdankort endnu ikke kan bruges.

Hvordan kan det være, at jeres 7.000 dankortautomater stadig ikke kan læse de nye chipdankort, som mange allerede har?

»Vi har aldrig lovet, at maskinerne ville virke, når de første chipkort kom. Planen har hele tiden været, at de skulle være klar til at køre chipkort pr. 1. januar 2005. Men samtidig er bankerne nødvendigvis nødt til at sende de 3,6 mio. nye kort ud gennem en længere periode. De kan jo ikke sende dem alle sammen ud 31. december.«Men jeres kunder har vel købt de nye terminaler for at kunne køre de chipkort, så hvordan kan I sælge en maskine, som endnu ikke er blevet godkendt af PBS, VISA og Masters til at modtage kortene?

»Vi er jo godkendt til magnetstribe, så der er ingen problemer i at køre kortene i terminalerne. Desuden har vi booket tid til godkendelsesproceduren af chip og forventerat blive godkendt.«Men hvorfor er I, som to ud af tre danske leverandører til markedet, endnu ikke godkendt af PBS, VISA og Masters?

»Det er nu engang sådan, at et selskab skal være det første til at få godkendt chip'en, som vi andre skal bruge, for at få vores godkendelse. Sådan en chip koster uhyggeligt mange penge at få godkendt, så vi vil have en chip, som vi ved fungerer, og det tager altså tid.«Når godkendelsen kommer, skal butikkerne så til at vente på at få maskinerne opgraderet?

»Nej, selve opgraderingen tager ca. otte minutter. Vi kan selvfølgelig ikke opgradere alle på én dag, men det vil ske hurtigt.«Der har været kritik fremme om, at det kommer til at tage længere tid at betale med de nye chipkort?

»Rytmen bliver anderledes, fordi tingene er ændret. Kortet skal blive siddende i maskinen under transaktionen, tallene er flyttet ifølge internationale standarder, og pinkoden skal først tastes, når beløbet er til stede. Men det behøver ikke at betyde en længere transaktion totalt set.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen