Berlingske Business

Kopiprodukter oversvømmer detailhandelen

Flere og flere kopiprodukter dukker op i de danske butikker - senest har Asics løbesko fået en millionerstatning fra brugsgiganten Coop Norden.

Kopisager er ved at blive hverdag i detailbranchen.

Løbeskoproducenten Asics har netop modtaget et millionbeløb i erstatning fra Coop Norden - der i Danmark står bag butikker som SuperBrugsen, Kvickly og Fakta - for at sælge kinesisk producerede løbesko, der til forveksling ligner modeller fra Asics.

Forskellen er bare, at Asics skoene koster mellem 400 og 1.500 kroner. mens kopiskoene i Coops butikker blev solgt for 79 kroner.

»Jeg er forarget over, at sådan noget kan ske - men jeg tror, at Coop Norden tænker sig om, før de gør noget lignende igen,« siger administrerende direktør Jan Jakobsen fra Asics i Danmark.

Hos Coop Norden kalder man sagen for en misforståelse. Brugsgiganten har ifølge Coop Nordens non food-direktør Claes Eriksson købt kopiskoene i Kina uden at vide, at der var tale om kopier.

»Det indgår ikke i vores forretningsmodel at sælge kopivarer. Det kan koste mange penge at have sådan en sag her, men det vigtigste for et varemærke som Asics er jo, at sådan noget her ikke sker,« siger Claes Eriksson.

Asics kører i dag en sag mod Coop i Sverige, hvor kopiskoene angiveligt stadig skulle være på de svenske butikshylder, men det afviser Claes Eriksson.

»Vi har 3.000 butikker, og det er muligt, at nogle butikschefer ikke har taget dem ned fra hylderne, men vi har sagt til alle butikkerne, at de ikke må sælge kopiskoene,« siger Claes Eriksson.

Sportstøj og mink
Kopisager er heller ikke gået forbi konkurrenten Dansk Supermarked, som står bag blandt andet Netto og Føtex. Senest har Hummel anmeldt Netto for at sælge falsk Hummel-tøj, og tidligere på året måtte Føtex indrømme, at kæden har solgt falske Saga-mink.

»Vi vil ikke have kopivarer - det er jo ulovligt, og det er at snyde vores kunder,« siger Dansk Supermarkeds indkøbsdirektør for non food Hans Nielsen.

Dansk Supermarked tjekker derfor ifølge Hans Nielsen alle varemærker, som kæden modtager, i forhold til originalen, og er varen en kopi, sendes den retur med det samme.

»Vi betaler derfor ikke på forhånd for varerne, for ellers ville vi være blevet snydt en del gange, for der er jo masser af kopivarer på markedet,« siger Hans Nielsen.

Mister milliardbeløb
Hos Told og Skat i København steg antallet af kopivarer sidste år med godt 80 sager, og i år er stigningen så stor, at Told og Skat København endnu ikke har oveblik over antallet af sager.

»Vi står i kopivarer til halsen. Det er overraskende, hvor meget det er i år,« siger konsulent Jørli Bak Hansen fra Told og Skat København.

Typiske kopiprodukter er tekstilvarer, ure og tasker, men Told og Skat tjekker kun varer, der kommer fra tredjeverdenslande, og derved bliver varer, der er solgt via en europæisk mellemleverandør, ikke opdaget, når først de er kommet ind i EU.

I 2002 standsede de europæiske toldmyndigheder 85 millioner kopiprodukter ved EUs grænser, og sidste år mistede europæiske virksomheder mellem 45 og 65 milliarder euro i fortjeneste på grund af kopiprodukter. Dansk Industri vurderede sidste år, at danske virksomheder årligt mister syv til otte milliarder kroner i tabt fortjeneste på grund af det stigende antal kopiprodukter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen