Berlingske Business
10:16Eurozonen: PMI-indeks faldt i oktober

Kopigiganten kæmper med sin fortid

I USA har førhen så glorværdige Xerox en lang historie af problemer og magtopgør - men synes i den seneste tid at være på vej op igen.

NEW YORK

Alting er som bekendt større i USA. Det gælder også den globale kopigigant Xerox' problemer, der reducerer kritikken i Danmark til et mindre bilp på radarskærmen.

"Vi er bekendt med problemerne og undersøger dem nærmere," var alt hvad firmaets talsmand i USA-hovedkvarteret, Christa Corone havde lyst til at sige, før hun henviste til selskabet danske afdeling.

Hun har også andet at tænke på. En truende konkurs og uregelmæssigheder i regnskabet i WorldCom-størrelse er nogle af de spøgelser, der har hjemsøgt selskabet indenfor de seneste to år.

For slet ikke at tale om tyve års notoriske problemer med overgangen fra at være et selskab, der sælger kopimaskiner til at sælge såkaldte dokument-totalløsninger.

Kursændring

Det hører dog med til billedet, at selskabet i den seneste tid har gennemgået en bemærkelsesværdig kursændring under den nye direktør, Anne Mulcahy.

Selvom der er lang vej til egentlig ro om selskabet, har hun på kort tid formået at hale firmaet op fra afgrunden og lukke munden på anklagerne. Og vigtigst af alt giver Xerox atter overskud.

Grundlæggende er Xerox et klassisk offer for sin egen succes. I store dele af sidste århundrede sad selskabet så tunkt på markedet for kopimaskiner, at udtrykket "to xerox" er et gyldigt amerikansk verbum for "at kopiere". Men det gamle selskab med det store bureaukrati og fjerne ledelse snublede over den digitale tidsalder.

Skiftende ledelser har brugt de sidste tyve år på konstante omstruktureringsforsøg. Ideen var tidligt at fjerne Xerox fra kopi-arven og gøre det til erhvervslivets samarbejdspartner om løsninger på ethvert dokument-behov, lige fra computere til finansiering.

Men gang på gang stødte de på "kopihovederne" i firmabureaukratiet, der længes efter gamle dage og modsætter sig forandring. Og gang på gang kastede firmaer sig ud i indkøb af de forkerte selskaber til de forkerte priser på de forkerte tidspunkter - altimens konkurrencen fra Japan gnavede markedsandele væk

En tidligere IBM-salgschef bragte gennem 1980erne et mere konkurrencedygtigt selskab tilbage fra dybet, men kun for at kaste det ud i et nyt, bundløst eventyr i forsikring og finansielle ydelser. Hans efterfølger brugte lang tid på at filtre selskabet ud af disse forretninger igen og bringe Xerox ind i den digitale alder med den første digitale kopimaskine og andre opfindelser.

I forsøget på at blive et "dokument-firma" kastede endnu en ny ledelse sig over en vanvittig indviklet forretningsstrategi med nye, risikable forretningsområder, ikke mindst det eksploderende marked for inkjet-printere, som firmaet havde overset. Tempoet var højt, men ledelsens gamle garde ville ikke med, og det hele druknede i interne slagsmål, altimens udgifterne steg og produktiviteten og indtægterne faldt. Markedsværdien faldt til et niveau lavere end ved børsintroduktionen tilbage i 1960erne. Selskabet balancerede en overgang på kanten af konkurs, mens børsmyndighederne pålagde selskabet en større millionbøde for gennem en årrække at have pumptet regnskabernes indtægtsside op med hele 6,4 milliarder dollar (ca. 48 mia. kr.).

Det umulige

Den nye direktør og Xerox-veteran gennem 25 år, Anne Mulcahy, har på to år gjort det umulige. Hun har skåret 1,2 milliarder dollar af udgifterne, fyret 20.000 og frasolgt tabsgivende aktiver for 2,4 milliarder, herunder den inkjet-virksomhed, hun selv var med til at opbygge. Selskabet havde for nylig sit første overskud i mange kvartaler, og tingene ser i det hele taget lysere ud.

»Alt dette er bag os nu, og dette er et selskab, der rent faktisk har håndteret sine problemer og har en meget positiv fremtid foran sig. Det er et meget forskelligt scenario fra mange af de andre, vi læser om i medierne i denne tid," sagde Anne Mulcahy fornylig.

Hun læser tydeligvis ikke Berlingske Tidende i denne tid.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen