Berlingske Business

Konsulentfirma: Entreprenører er elendige indkøbere

Konsulentfirmaet A. T. Kearney har gennemført et europæisk studie, som bekræfter, at byggevarepriserne er for høje - fordi entreprenørerne er dårlige købmænd. Det går ud over aktiekurserne i byggebranchen.

Entreprenører er elendige indkøbere. Sådan lyder en af forklaringerne på, at priskonkurrencen på byggematerialer ikke fungerer optimalt.

Dokumentationen kommer fra konsulentfirmaet A. T. Kearney, der har gennemført et europæisk studie i byggebranchens materialepriser. På den baggrund spår konsulenterne, at indkøbsstrategier fremover vil komme til at spille en langt større rolle i branchen.

»De bedste virksomheder inden for alle brancher har en klar indkøbsstrategi. Det er relativt nemt at lave indkøbsaftaler med leverandørerne. Men at få alle i organisationen til at tage aftalerne i brug, er en meget stor udfordring,« siger Ulrik Sanders, partner i A. T. Kearney og ekspert i internationale varepriser.

»Vores sammenligning viser, at entreprenørbranchen er meget dårlig til at købe ind. De ligger absolut i den dårlige ende. Selv de bedste indkøbere blandt entreprenørerne er generelt dårligere end de bedste fra alle andre brancher. Og det afspejler sig direkte i aktiekurserne. Entreprenører er ikke særlig gode til at tjene penge.«

På den baggrund anbefaler Ulrik Sanders, at danske entreprenører målrettet satser på at uddanne deres indkøbere og i det hele taget professionalisere indkøbet.

»Der er et meget stort potentiale i at forbedre indkøbene. Og der er mange, mange penge at hente, hvis man gør det på den rigtige måde. Det betyder også, at man skal købe ind de billigste steder også i udlandet. I Danmark bliver der købt lokalt ind. Ikke bare køber man dansk, men som regel køber man lokalt ind, hvor byggeriet finder sted. Der er ikke meget seriebyggeri, og tankegangen er ikke industriel nok,« mener Ulrik Sanders.

Han afslutter sin opsang til den danske byggebranche ved at fastslå, at det tydeligvis er en meget gammel branche, hvor »forandringsvilligheden ikke er den største«.

»Men hvis byggebranchen begynder at fokusere på indkøbene, er potentialet som nævnt stort. Det er ikke usædvanligt med besparelser på 15-20 procent ved at gøre det rigtige,« siger konsulenten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen