Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Koncernchef med sans for detaljen

Koncernchef med sans for detaljen - 1
Foto: Claus Fisker

Efter at grundlæggeren af Ecco, Karl Toosbuy, i sommer døde, styrer svigersønnen, designeren Dieter Kasprzak, kæmpevirksomheden videre med fokus på design - men i Karl Toosbuys ånd.

Interview

Der står frisk frugt og morgenmad på bordet i det store åbne køkken i Eccos designcenter i Tønder i Sønderjylland.

»Bare help your self, sådan plejer vi at gøre her,« siger en ansat, der går forbi, og Eccos ny koncerndirektør, Dieter Kasprzak, siger i samme ånd, da han tager imod i åben skjorte og afslappede Eccosko, at vi bare kan tage, hvad vi har lyst til, med op på hans kontor, hvor døren i øvrigt altid står åben.

Den 54-årige Dieter Kasprzak, som er svigersøn af Ecco-grundlæggeren Karl Toosbuy, føler sig nemlig hjemme i de moderne omgivelser, hvor han har designet de komfortable sko de sidste otte år. Siden i sommer, da Karl Toosbuy døde efter nogen tids sygdom, er Kasprzaks designertitel dog skiftet ud, og han har i dag styringen for den mere end 40 år gamle familievirksomhed. Men familien og virksomhedens medarbejdere har længe været klar over, at et generationsskift var på vej.

»Vi var forberedt på Karl Toosbuys bortgang, og derfor har direktørskiftet været en blød overgang. Selvfølgelig stod medarbejderne med spørgsmål til deres og virksomhedens fremtid, men vi havde alle planerne klar om Eccos fremtid, og der har derfor ikke været uro,« siger Kasprzak.

Fra Hamburg til Haderslev
Designeren Dieter Kasprzak og svigerfaderen Karl Toosbuy har arbejdet tæt sammen de sidste 25 år, siden Karl Toosbuy så Dieter Kasprzaks skokollektioner på en messe i Sydtyskland. Mødet førte til et job som freelance designer for Ecco, og sidenhen forelskede Kasprzak sig i Karl Toosbuys datter, Hanni Toosbuy Kasprzak, som han giftede sig med for 16 år siden, og for godt otte år siden rykkede Kasprzak og Hanni og deres to børn teltpælene op fra Hamburg og flyttede til Sønderjylland, hvor han siden har stået i spidsen for Eccos designcenter. Han har derfor svært ved at skelne mellem, hvad der er Karl Toosbuys værk, og hvad der er hans eget.

»Jeg trækker en streg nu, og summa summarum kan jeg kun sige, at Karl Toosbuy har gjort det godt - intet andet skomærke har klaret sig lige så godt som Ecco,« siger Dieter Kasprzak.

Han tyske baggrund skinner igennem, når han efter korte tænkepauser svarer på spørgsmålene, og når enkelte ord mangler, slår han over i engelsk. Selv om Ecco-koncernen og de 9.200 medarbejdere fortsætter i Karl Toosbuys ånd, står det alligevel klart - da Ecco-chefen viser rundt i de moderne bygninger med udsigt til marker, så langt øjet rækker - at hans hjerte banker for design. De sidste 12 år har han arbejdet tæt sammen med staben af designere og produktudviklere i Tønder, og han føler sig på hjemmebane, da vi går rundt i designafdelingen, hvor sko og prototyper i alskens farver og størrelser ligger fremme. De sidste ti år har Kasprzak stået for produktudviklingen af de kendte Ecco-sko, mens Karl Toosbuy var ansvarlig for produktionen.

»Vi havde et godt samarbejde med ansvar for hver sit område. Jeg har opbygget designcentret her i Tønder og har haft fokus på detaljen, mens Toosbuy koncentrerede sig om produktionen. Jeg skal nu som noget nyt i gang med at sætte mig ind i alle hans områder,« siger Dieter Kasprzak.

Han har dog valgt at blive siddende i designcentret i Tønder på trods af, at Eccos hovedkontor og administration ligger i Bredebro.

»Jeg sagde ja til jobbet som koncernchef, fordi vi har et godt team bestående af 11 ledere, og der hersker en fælles ånd her. Det er ikke et onemanshow længere at være koncernchef i Ecco, fordi virksomheden er blevet så global, at én mand ikke længere kan klare styringen alene,« siger Kasprzak.

Drømte om et lille trendy firma
Han savnede i begyndelsen det pulserende liv i Hamburg, da han og hustruen Hanni for otte år flyttede fra Tyskland til Haderslev i Sønderjylland.

»I starten var jeg glad for, at jeg hurtigt kunne køre til Tyskland, fordi jeg er vant til at leve en mere italiensk livsstil, hvor man går meget ud på restauranter og cafeer. Men efterhåneden har jeg vænnet mig til, at her er stille og fredeligt, og jeg nyder i dag livet i Sønderjylland,« siger Dieter Kasprzak.

Parret har i dag to børn på henholdsvis 14 og 16 år, og Kasprzak skynder sig at sige, da talen falder på hans børn:

»Hvis du vil spørge mig, om de skal overtage virksomheden, kan jeg ikke svare. Jeg vil ikke bestemme over mine børns fremtid,« siger han.

Dieter Kasprzak fik aldrig talt med Karl Toosbuy om hans syn på, at det lige var ham, som blev hans svigersøn.

»Vi har aldrig talt om det, men jeg er sikker på, at det har passet godt ind i Toosbuys ånd, at jeg er skomand. Karl Toosbuy var en interessant mand, som var meget åben over for alle nye ting, og det kan man jo som designer lide,« siger Dieter Kasprzak.

Selv havde Dieter Kasprzak aldrig drømt om, at han skulle stå i spidsen for en stor koncern som Ecco eller at han skulle designe funktionalitetssko.

»Jeg drømte om mit eget lille skofirma, der producerede trendy sko,« siger han og tager nogle tårnhøje plateausandaler frem, som stammer fra hans lille designcenter i Italien i 1970erne.

»Min stil havde intet med Ecco at gøre, og det første jeg sagde, da Toosbuy spurgte, om jeg ville designe til Ecco: Hvad pokker er Ecco?« siger Kasprzak, og viser med fagter, hvordan Karl Toosbuy var ved at tabe både mund og mæle over den tyske designers uvidenhed.

Hustruen Hanni Toosbuy Kasprzak har de sidste syv år været bestyrelsesformand i Ecco, som hun også ejer. Men grænserne mellem privatliv og arbejdsliv er i dag skarpt adskilt for parret.

»I begyndelsen drøftede vi meget Ecco, når vi var sammen. Men i dag prøver vi at tage de vigtige beslutninger for Ecco om dagen i virksomheden, og holder fri, når vi er hjemme. Privat er privat,« siger Dieter Kasprzak.

For at følge med tidens trends er Kasprzak en hyppig læser af alskens mode- og designblade.

»Jeg læser alt, hvad der har med design og livsstil at gøre. Men især industrielt design og arkitektur, farver og former har min store interesse,« siger han.

Han drømmer om en dag at tegne sit eget hus, men foreløbig har der ikke været tid til det på grund af de mange rejser. Men hvis man er heldig, kan man få et glimt af Dieter Kasprzak på den lokale golf- eller tennisbane - iført Eccos nye sportssko naturligvis.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen