Berlingske Business

Kolossal IT-opgave i kommuner

Kolossal IT-opgave i kommuner - 1
»Vi har bygget på, til og op siden den seneste kommunalreform i 1970, men der er sket massive forandringer siden da. Dengang var alt baseret på skrivemaskiner, blanketter med gennemslag og stationære telefoner,« sagde indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen på gårsdagens høring i en fyldt fællessal på Christiansborg. Foto: Rune Feldt-Rasmussen

Det nye, kommunale danmarkskort bliver en langt større opgave, end de fleste tror. Og selv med en stærk hånd, udtalt genbrug og hårde beslutninger kan det blive svært at nå til tiden.

Der er elektronisk cement i maskinrummet hos det offentlige. Det kræver derfor en stærk hånd, nogle faste beslutninger samt mest muligt genbrug at få ændret danmarkskortet, for det interessante er ikke stregerne på landkortet.

Kunden - altså borgerne og virksomhederne - skal nemlig i centrum ved den virkelige eller virtuelle skranke, når Danmark stilles om. Men det helt store arbejde ligger i at få ryddet op i bagbutikkens virvar af IT-systemer. Og det kan blive svært at nå inden 2006, viser erfaringerne fra Bornholm, som blev fremlagt på gårsdagens store høring på Christiansborg om IT-konsekvenserne af Strukturkommissionens rapport.

Derfor skal der hurtigst muligt defineres klare mål for, hvad man vil opnå. Det vil være oplagt at bruge IT-løsninger udtænkt ét sted i andre sammenhænge, men først skal det kortlægges, hvad det offentlige allerede har kørende. Og bagefter skal »nogen« have ansvaret for, at hele omlægningen ender dér, hvor man ønsker, understregede Henrik Zangenberg, direktør for analysefirmaet Gartner Danmark:

»Hvis man bliver ved med at hælde penge i den måde, som man driver IT på i det offentlige i dag, kører man bare endnu hurtigere ind i væggen,« konstaterede han.

Henvendelse ét sted
Målet for indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) er, at borgeren ikke sendes rundt til forskellige skranker men kan henvende sig ét sted - uanset om det er via cyberspace eller mere håndgribeligt hos det offentlige.

»Det er en ny verden, som kræver nye løsninger, men der er masser af perspektiver. Vi skal gribe denne enestående chance for at tænke nutidens opgaver sammen med fremtidens teknologi og således komme borgerne i møde, så vi kan møde det offentlige i vort eget hjem, når det passer os,« sagde ministeren med et misundeligt blik på bankerne og deres netbankløsninger.

Intet tigerspring til tiden
Sammenlægningen af kommuner og amtet på Bornholm har kostet omkring 100 millioner kroner. Overraskende er over halvdelen af pengene gået til IT, oplyste direktør Jørgen Kvist fra Bornholms Regionskommune, som ikke tror på noget tigerspring, hvis politikernes mål om et ændret danmarkskort fra 1. januar 2006 skal føres ud i livet. Bornholm har satset på overlevelse - udvikling følger senere.

Venstres IT-ordfører Kristian Jensen opfordrede til ikke blot at se de forventede ekstraomkostninger som investeringer men som forbedringer. Og De Radikales IT-ordfører Morten Helveg Petersen forudså en mere gennemsigtig og gennemskuelig offentlig forvaltning.

»Digital forvaltning koster. Det ved man, når konsulenterne slikker sig om munden, ja, ligefrem smasker i det offentlige rum,« konstaterede han til stor moro og opfordrede til at genbruge IT-løsninger på tværs og sikre fælles standarder.

Effektiv bagbutik
Direktør Ole Krog fra Dansk Industri forudså »ganske markante besparelser« ved en forenkling af kommune- og især amtskortet. Et eksempel er, at »der er flere elektroniske patientjournalsystemer, end der er amter.« Han ønskede »en god borgerbetjening fremme og en effektiv bagbutik« - et synspunkt, som brancheforeningen ITEKs direktør Tom Togsverd delte fuldt ud. Han efterlyste, at de enkelte ministre kan skære igennem med hånd og træffe de nødvendige beslutninger.

Forskningsleder Palle Mikkelsen fra Institut for Offentlig Økonomi og Udvikling forudså behovet for en gigantisk satsning på IT, fordi ekstraordinært mange offentligt ansatte i amter og kommuner efter 2005 går på pension. Her skal IT-løsninger være på plads som erstatning.

Erik Bonnerup, medlem af Strukturkommissionen, fandt tiden inde til at melde klart ud:

»Ja, der bliver færre jobs - og ikke kun i administrationen.«

Også han så store effektiviseringsgevinster, men »hvis man gør det rigtigt, bliver omkostningerne ikke større« end de investeringer, som allerede nu foretages i IT rundt i landet.

Gartner-direktør Henrik Zangenberg understregede, at meget få ønsker opgaven med at skære igennem. Men den er nødvendig, sagde han med løftet pegefinger:

»Man skal passe på ikke at investere hundreder af millioner af kroner i at genopfinde den dybe tallerken, som ikke kan stables.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen