Berlingske Business

Købmanden Høstgaard-Jensen

Elsams adm. direktør Peter Høstgaard-Jensen blev efter købet af NESA Danmarks ukronede elkonge. Siden har han udnyttet sit købmandskab til at få så meget magt, at han nu ender som øverste chef i det fusionerede selskab.

Den 59-årige nordjyde har siden 2000 stået i spidsen for Elsam, og købet af NESA efterfulgt af fusionen med DONG står nu som den helt store milepæl i hans karriere.

Peter Høstgaard-Jensen har om nogen erfaringer med opkøb og fusioner i elsektoren. Da Elsam sidste år købte NESA, var det tredje gang, Peter Høstgaard-Jensen som direktør stod for organiseringen af et nyt større selskab.

Elsam-direktøren er oprindeligt uddannet ingeniør og blev i 1990 direktør i det nordjyske elværk Nordkraft. Fem år senere i 1995 blev Peter Høstgaard-Jensen første gang kastet ud i en fusion, da Nordkraft og Vendsysselværket blev forenet under det nye navn Nordjyllandsværket.

Peter Høstgaard-Jensen fortsatte i det nye selskab som direktør.

Direktørstolen blev endnu mere prangende fem år senere, i 2000, da Peter Høstgaard-Jensen blev førstemand i det nye Elsam, der blev omdannet til et aktieselskab af de fynske og jyske elkraftværker.

Sidste udfordring
Med købet af NESA har Peter Høstgaard-Jensens indflydelse bredt sig fra Nordjylland ned gennem Jylland og Fyn og videre til også at omfatte Nordsjælland.

Efter købet af NESA sagde Peter Høstgaard-Jensen, at han forhåbentlig har mange år tilbage i Elsams direktørstol, men at han ser frem til, at han kan flytte fra Vejle tilbage til Nordjylland og dyrke naturen, som er hans store hobby.

I øjeblikket ejer han en skov ved Blokhus, hvor han går på jagt. Her er han også ved at bygge et hus, der med tiden vil blive det nye hjemsted for familien. Langt fra elledninger og elkraftværker håber han at kunne leve af skovbrug, når pensionen kalder. Hver uge bringer Berlingske Tidende spændende profiler af personer inden for det danske erhvervsliv. Læs dem i tillægget Business .

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen