Berlingske Business

Københavnske designere satser globalt

Københavnske designere satser globalt - 1
Foto: Erik Refner

Flere københavnske designfirmaer har opbygget stærke brands og solide overskud på bundlinjen. Bruuns Bazaar og Munthe plus Simonsen satser nu globalt, for ikke at udvande deres brands i Danmark.

Hovedstadens designere har ofte fået skudt i skoene, at de er bedre til at designe trendy tøj end til at tjene penge.

Modsat jyderne, der har forstået at kombinere tøjproduktion med gode resultater på bundlinjen.

Men inden for de sidste 4-5 år er det lykkedes en række af de københavnske tøjmærker at skabe nogle stabile overskud. Og virksomheder som Bruuns Bazaar og Munthe plus Simonsen er nu for alvor begyndt at se ud over landets grænser for at kunne øge deres omsætning yderligere.

»Vi ønsker ikke at blive meget større i Danmark, for så risikerer vi at udvande vores produkt. Derfor satser vi meget på det nordiske marked. Og vi er i gang med at analysere, hvilke andre landes markeder vi skal ind og angribe,« siger Inge Harting, financial director i Munthe Plus Simonsen.

Sammen melding lyder fra Bruuns Bazaar.

»I Danmark har vi stort set de kunder, vi gerne vil have. Men globalt set forventer vi at fordoble omsætningen over de næste tre år,« siger adm. direktør Teis Bruun.

Flere år på bagen
Med et overskud på 5,3 mio. kroner hos Munthe Plus Simonsen og 10,2 mio. kroner hos Bruun Group A/S har københavnerne stadig langt op til jyske virksomheder som Bestseller og Brandtex, der i 2003 kom ud med et overskud på henholdsvis 685 mio. kroner og 73 mio. kroner.

Men cheføkonom Nikolaj A. Dupont-Mersing fra Dansk Textil og Beklædning tror, at flere af de københavnske designvirksomheder kan vokse sig langt større, end de er i dag.

»Du skal tænke på, at de kapitaltunge jyske virksomheder har mange år på bagen. Hvis du ser på det overskud, som Bruuns Bazaar og Munthe plus Simonsen har skabt på mindre end ti år er det ret fantastisk. De har bestemt brudt med opfattelsen af, at københavnske designere kun kan lave røde tal på bundlinien,« siger Nikolaj A. Dupont- Mersing.

Han mener, at københavnerne har fået opbygget nogle meget stærke brands.

»Bruuns Bazaar og Munthe plus Simonsen har skabt sig nogle store navne herhjemme. Men selv om de er startet på at eksportere, har de ikke rigtig slået an i udlandet endnu. Det er der bestemt gode muligheder for,« siger Nikolaj A. Dupont-Mersing.

Værner om brands
For at øge omsætningen har Bruuns Bazaar lagt stilen om i forhold til for ti år siden, da virksomheden startede.

»Før var vi mere bohemeagtige i vores design. Vi blev betragtet som designfirmaet, som det var sjovt at have et mindre antal varer fra. I dag har vi bygget en mere moderne kollektion op, som betyder, at butikkerne køber væsentlig flere af vores varer, fordi de tjener på dem,« siger Teis Bruun.

Han kan glæde sig over, at Bruuns Bazaar har mere end tredoblet sit overskud fra 2002 til 2003.

»Vi er meget fokuserede på at skabe resultater. Men det vigtigste er, at Bruuns Bazaar holder sit image. Derfor har vi også lavet den mere kommercielle BZR-linie, som i dag står for mere end halvdelen af vores omsætning,« siger Teis Bruun.

Selv om vækst er på tapetet har han ikke ambitioner om at konkurrere med de største jyske tøjvirksomheder.

»Flere af de jyske virksomheder er dygtige til at låne fra andres design og producere det billigt i Kina. Det er meget kold købmandskab. Vi vil have sjæl med i vores design og skabe mere end sorte tal på bundlinien,« siger Teis Bruun.

Også hos Munthe Plus Simonsen er brandet vigtigst.

»Vi er meget forretningsorienterede. Men det ligger ikke i kortene, at vi er lige så store som Brandtex om to år. De har utrolig mange år på bagen og et helt andet produkt end os. Vi er meget mere nicheorienterede og skal hele tiden værne om vores brand,« siger Inge Harting.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen