Berlingske Business

Køb både aktier og obligationer

Aktierne suser op og ned, men Nordea Invest råder folk til at tænke langsigtet.

Er aktierne steget så meget nu, at de skal sælges? Skal man trække gevinster på land nu, og investere mere forsigtigt?

Direktør Claus Jørgensen står i spidsen for Nordea Invest, der er Danmarks klart største investeringsforening med en formue på over 80 mia. kr. og 175.000 private investorer.

»For året som helhed venter vi moderate stigninger på aktier. Og det er da klart, at de stigninger, vi har set ind til videre i år, ikke fortætter i al evighed.«

Men hvis I kun venter »moderate stigninger« for hele året, er de stigninger så ikke allerede kommet?

»Det er der ingen, som ved. Om 2004 ender med stigninger på ti eller 20 pct., eller måske endnu mere, får ingen mig til at sige noget om.«

Men skal man så ikke overveje at sælge nu og vente på et tilbagefald?

»Det vil i givet fald være en kæmpe satsning. For når 2003-regnskaberne snart kommer, kan markedet måske stige kraftigt fra det aktuelle niveau, hvis de overrasker positivt.«

Hvad med renten? Den er vel på vej op? Skal man så sælge obligationer?

»Vi venter, at renten stiger svagt i år. Så man skal nok væk fra obligationer med meget lange løbetider, som er de mest kursfølsomme. Men frem for alt er fordelingen mellem aktier og obligationer den vigtige. Skuffer aktierne, kan obligationerne overraske positivt, og omvendt.« siger Claus Jørgensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen