Berlingske Business

Kodaks fremtid er både lys og digital

Kodaks nordiske marketingdirektør mener, at kritikken af Ko-daks langsomme omstilling er overdrevet.

Interview

Det traditionelle fotografis deroute mærkes også i Norden. I Danmark havde Kodak i starten af 1990erne adskillige filmlaboratorier. I dag har selskabet kun ét i hele Norden.

Kodaks marketingdirektør i Norden og Baltikum, Claus Olsen, er ikke utryg ved Kodaks hastige forsøg på at gå fra at være førende på filmprodukter til førende på digital foto.

Hvorfor må I fyre så mange globalt?

»Fyringerne er ikke en positiv nyhed, men er en konsekvens af, at vores traditionelle marked går ned. På traditionel film har vi næsten ingen udviklingsomkostninger. Men på det digitale marked er et kamera efter et halvt år ikke længere konkurrencedygtigt. Når vores indtægter falder, kan vi ikke fortsætte med samme omkostningsniveau. Alligevel tror jeg, vi vil klare os godt. I USA var vores digitale kameraer de mest solgte denne jul.

Er kritikken af Kodaks langsommelige omstilling til den digitale fremtid rimelig?

»Det synes jeg ikke. Forbrugernes ryk mod digitalt kom i 2003, og nu omstiller vi. I 2002 var filmsalget konstant, men sidste år faldt det otte procent.«

Hvad med Norden?

»Fremtiden er selvfølgelig digital. Men i 2003 kom 75 procent af indtjeningen i Norden stadig fra analog film. Først i 2006 vil digital og mobiltelefon-fotografering overstige den traditionelle. På den anden side var 75 procent af de solgte kameraer sidste år digitale.

Hvad vil Kodak gøre for at cementere sin position?

Vi tror meget på vores nye fotokiosker, hvor folk kan printe direkte fra deres mobiltelefon eller fra memory chip'en i kameraet. Folk får ikke lavet så mange prints af deres billeder som før. Til gengæld tager de 80 procent flere billeder. Heraf printer de 20 procent. Af disse 20 procent bliver hovedparten printet hjemme. Men mange folk gider ikke det, og vi regner med at kunne få halvdelen af dette marked på to-tre år.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen